Sommerdækkene skal på nu
Dyrere og mindre sikkert at køre på vinterdæk om sommeren, advarer Dækimportør-Foreningen.
- Det gælder om at skifte til sommerdæk, inden vejene bliver varme. Vinterdæk er bygget til kolde veje, og kører man på dem sommeren over, bliver det bløde gummi hurtigere slidt op, forklarer Kenneth Saust, formand for Dækimportør-Foreningen i Danmark.
Dækimportørerne betoner, at det er mindre sikkert med vinterdæk om sommeren, fordi de har en noget længere bremselængde på en varm, tør vej end sommerdækkene. Desuden kan de ikke klare et sving eller en pludselig undvigemanøvre med lige så høj hastighed.
Endelig er der økonomien:
- Det er god økonomi at skifte til sommerdæk nu, for så har man stadig gode, friske vinterdæk med masser af mønsterdybde, der kan gribe godt fat i sneen til næste vinter, siger Kenneth Saust, der vurderer, at det i længden ikke er dyrere at have to sæt dæk end et:
- Man kan jo kun køre på ét sæt ad gangen, tilføjer han.
Våd vej
Ved køb af sommerdæk bør man være opmærksom på dækkenes kvalitet. Den tyske bilistorganisation ADAC har netop testet 36 sommerdæk i to gængse dækstørrelser, og af dem fik hele syv prædikatet "ikke anbefalelsesværdige", mest på grund af deres dårlige egenskaber på våd vej.
- Det er navnlig billige dæk af primært kinesisk oprindelse, der falder igennem på våd vej, betoner Kenneth Saust, der peger på, at kommende EU-normer for dæk vil fokusere meget på netop dækkets egenskaber på våd vej.