23948sdkhjf

Ny crashtest illustrerer vigtigheden af gardinairbag

FDM advarer bilister mod at købe biler uden gardinairbags.
Bilister, der investerer i en bil uden gardinairbag, er sårbare ved en sidekollision. Det illustrerer blandt andet en video af en Citroën Nemo Combi fra den seneste Euro NCAP crashtest, oplyser FDM.

- Ved påkørsel fra siden, kommer førerens hoved til at optræde som en rambuk, der kan smadre sideruden eller, endnu værre, hovedet kan ramme sidestolpe eller dørramme. En manglende airbag i dette område betyder, udover muligheden for en hovedskade, at nakken bøjes kraftigt med fare for en alvorlig piskesmældskade, siger Leif Nielsen, FDM's repræsentant i Euro NCAP.

På videoen ser man, hvad der sker, når bilen påkøres fra siden. Bilruden knuses og hovedet bøjes kraftigt til siden ud igennem sideruden, fordi der ikke er en airbag til at tage imod.

FDM understreger, at de fleste nye biler på markedet i dag enten har sideairbag med hovedbeskyttelse eller den mere avancerede gardinairbag. Skal man købe ny bil, anbefaler FDM, at man vælger en med de livreddende airbaggardiner.

- De andre test i denne Euro NCAP serie, viser tydeligt, hvordan en airbag beskytter hovedet ved en kollision fra siden. Så på den baggrund må vi kraftigt advarer mod at købe en ny bil uden en af de to airbagtyper. I nogle tilfælde kan man vælge gardinairbaggen som ekstraudstyr, råder Leif Nielsen.

Udover manglende sidebeskyttelse har Citröen Nemo Combi heller ikke det vigtige antiudskridsystem ESC, heller ikke på det danske marked, og det er medvirkende til, at bilen kun opnår tre stjerner af fem mulige.

Årets første Euro NCAP test, byder i alt på fem nytestede biler. Reelt er der kun tre af bilerne, der har interesse for danske bilister, nemlig Toyota Verso (fem stjerner), Kia Venga (fire stjerner) og Citroën Nemo (tre stjerner). De to øvrige er Nissan Cube (fire stjerner) og Seat Exeo (fire stjerner). I Danmark tilpasses Euro NCAP's stjerner fremover til danske bilmodeller - til bilkøbernes fordel – hvis bilen for eksempel herhjemme sælges med ekstra sikkerhedsudstyr.

Citroën: Kun som varebil

Hos Citroën Danmark siger informationschef Ellen Nørregaard til Motor-magasinet:

- Jeg har ikke anden kommentar, end at på det danske marked sælges Nemo kun som varebil.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095