23948sdkhjf

Innovation skal hjælpe autobranchen

Bilbasen, Bilinfo, Bilmarkedet og Den Blå Avis er flyttet i fælles rammer med strategi om at kunne udvikle nye tiltag for både frie værksteder og mærkebilforhandlere.
Der er højt til loftet i det nye, flotte og arkitekttegnede domicil i Højbjerg ved Århus. Her er blandt andet de internetbaserede og trykte brancheværktøjer Bilbasen og Bilinfo, Bilmarkedet og Den Blå Avis blevet samlet med plads til udfoldelse og nyskabende tanker – lige hvad der skal til for at hjælpe autobranchen med at øge service, produktivitet og indtjening.

- Her er vi ansat i idé-branchen og er meget opmærksomme på at give medarbejderne muligheder for at bruge internettet som legeplads. To tredjedele af vores i alt 250 ansatte i huset er beskæftiget med udvikling, for tingene går hurtigt på internettet, fortæller Kenneth Andersen. Efter 14 år hos Bilbasen er han blevet adm. direktør for motordelen Bilmarkedet ApS i virksomheden med primært Bilbasen og Bilinfo, efter sammenflytningen og en rokade i organisationen, så den tidligere Bilmarkedet-chef Claus Andersen nu er adm. direktør for Den Blå Avis på nettet, dba.dk.

Kenneth Andersen fortæller, at den samlede virksomheds nye ejer, store amerikanske eBay med 15.000 ansatte, betalte 2,1 milliarder kroner for den danske virksomhed, netop fordi de danske hjerner har været dygtige til at finde nye løsninger for især aktørerne på auto-markedet. Dermed er Danmark nu udpeget til at være innovativt centrum, hvor eBay investerer i nye måder at udvikle forretning på, der naturligvis skal kaste indtjening af sig til ejeren, men også hjælpe kunderne i autobranchen til større indtjening. De unikke danske projekter skal skaleres ud til resten af Europa og USA.

I højere omdrejninger

- Vores strategi er at hjælpe autobranchen med at få nye muligheder og samtidig konsolidere sig. Vi skal bruge husets fælles styrke til at få branchen i højere omdrejninger - handle flere biler. Som markedsleder, der er tre gange større end vores nærmeste konkurrent, har vi et ansvar for at udvikle os, så vores kunder – autoforhandlerne - tjener penge.

- Bilbasen er i dag mest for hr. og fru Danmark, men skal i højere grad også blive stedet for bilentusiaster, der elsker at besøge sitet. For eksempel skal Din Bilbase, der er bilisternes personlige profil på Bilbasen.dk, speedes op, så bilisterne i højere grad orienteres skræddersyet om, hvad de helt personligt har af muligheder for at finde de rigtige biler til den rigtige pris og finansiering. - Vi skal hjælpe med at fjerne bilisternes købs-tvivl og via vores data og søgesystemer fortælle, når køberne kan spare penge, blive bedre kørende billigere, få rabatter og så videre. Jeg ville selv som forbruger elske, at nogen holdt øje med markedet for mig, siger Kenneth Andersen.

Nye tiltag på vej

Eksempelvis har Bilbasen indgået et strategisk partnerskab med Pava fra midt i marts måned, som forhandlerkunderne kan bruge professionelt, ligesom også bilisterne kan tjene penge i kraft af rabatter – winwin for alle parter. I forvejen tilbyder Bilbasen vejhjælp og kan forestille sig også at tilbyde finansiering af bilkøb samt service-kontrakter med udvidet garanti i kraft af nye samarbejdsaftaler. Kriterierne for de kommende tiltag er, at de skal være attraktive og værdiskabende for alle parter, samt ikke findes eller matches andre steder.

- Vi er åbne overfor kontakt fra virksomheder i og uden for autobranchen, der mener at kunne indgå samarbejde med disse ting for øje, opfordrer Kenneth Andersen. Til maj lancerer Bilbasen et tilbehørsmarked via samarbejde med "søsteren" Den Blå Avis under samme tag.

Et andet tiltag er at bruge markedsdata omkring udbud og efterspørgsel til at hjælpe primært bilforhandlere til at optimere deres forretning.

- Vi kalder vores nye tiltag for Automotive iQ. Vi har et utal af data fra Bilbasen og Bilinfo, der skal arbejde tættere sammen, og derfor kan spotte trends i markedet. Det kan for eksempel hjælpe bilforhandlerne til at nå kortere liggetider på varelageret af biler.

- Vores nye tiltag bliver inkluderet i betaling for bilannoncerne – og lige for alle kunder, uanset størrelsen på annoncering. Der vil måske ske en mindre justering i annoncepriserne, men det bliver ikke meget dyrere, men derimod meget bedre, lover Kenneth Andersen.

Software til bilimportører

Også Bilinfo vil gerne tiltrække nye kunder. Her er indgået et samarbejde med Toyota-importøren om bilbestilling, hvor specifik software udvikles af et tremands Toyota-udviklingsteam hos Bilinfo.

- Vi håber på, at flere bilimportører vil lade os hjælpe sig. Vores kunder fordeler sig ligeligt mellem frie og autoriserede værksteder og bilforhandlere, og vi favoriserer ingen af delene. Jeg tror dog, at vi i fremtiden i højere grad kommer til at tilpasse vores produkter til de forskellige segmenter, siger Kenneth Andersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063