23948sdkhjf

Nyt navn - bedre bil

Den lille familiebil Suzuki SX-4 har fået nyt navn i den nyeste generation. Nu hedder den SX-4 CombiBack.
Den ligner en firehjulstrækker, og er lidt mere højbenet, men nøjes med træk på forhjulene. Det nye navn CombiBack er en sammentrækning af Combi og Hatchback, men der er meget andet nyt i den lille Suzuki SX-4, ud over den lidt højere kørestilling, som falder i mange kunders smag, og som gør ind- og udstigning nemt.

Motoren på 1.6 liter DOHC VVT 16V yder nu 120 hk mod tidligere 107 hk og giver en tophastighed på 185 kilometer i timen og 0-100 på kun 10,7 sekunder. Selv om ydelsen er øget med 12 procent, er benzinforbruget faldet med otte procent. Nu kører bilen 16,1 kilometer per liter mod tidligere 14,9 kilometer, blandt andet på grund af mindre friktion i motor og stempler, en ny katalysator med mindre luftmodstand, samt en ny variabel manifold, hvor indsugningsluften styres i forhold til motorens omdrejninger. Dertil kommer en højere kompression.

Transmissionen er femtrins. Suzuki lover 16,1 kilometer i gennemsnit. Vi kom ud med kun 13,2 kilometer.

Motoren opfylder Euro5 kravene, og den årlige afgift er faldet til 2020 kroner.

God plads til fire

Under kørsel mærker vi, at komforten er udmærket, og der er ikke meget lyd fra motoren. Det er i øvrigt ved at være sjældent i vore dage, at vi tester en nyhed med benzinmotor. SX-4 CombiBack findes også med dieselmotor, hvor der gives tilbud på prisen, som ikke oplyses.

Kørestillingen er god til specielt ældre bilister, og bilen er femdørs. Et vigtigt plus.

Den lille familiebil har god plads til fire voksne med et bagagerum på 270 liter, der kan udvides til 1045 liter med foldet bagsæde.

Fuld sikkerhed

Standardudstyret omfatter en stribe af udstyr såsom el-spejle med varme, varme i forsæder, splitbagsæde, nøglefri betjening og aircondition. Man savner intet.

Der er kommet fuld sikkerhedspakke med ESC og traction control, ligesom skivebremser på alle fire hjul er nyt med ABS og bremseassistent.

Priserne begynder ved 159.990 kroner for GL versionen, hvilket er cirka 15.000 kroner billigere end forgængeren, 171.990 kroner for versionen med aircondition, mens topversionen GLX koster 189.990 kroner, som er testbilen i denne tekst.

Med automatgear er prisen 214.990 kroner, hvilket må siges at være et forholdsvis stort prisspring.

Der er ingen tvivl om, at SX-4 CombiBack er blevet bedre og sikrere, og så ser den jo godt ud. Der er noget frækt og maskulint over designet. En god lille familiebil til et stort klientel.

Der ydes tre år mekanisk garanti eller 100.000 kilometer, og 12 år mod rustgennemtæring.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187