Velkørende sparegris
Den nye Peugeot 207, der kun udleder 99 g/km, er en rigtig sparebil til pendlere, og den er ikke kedelig. Snare tværtimod.
Det vigtigste i denne model er uden tvivl den fine brændstoføkonomi. Peugeot lover hele 26,3 kilometer per liter med den neddroslede motor med andre ændringer, som har givet mindre motorvægt med mere. Men i det kolde vejr kom vi "kun" ud med 23,9 kilometer, hvilket må siges at være fornemt og det bedste resultat, vi har oplevet i lang tid i en ny bil.
Det er spændende hele tiden at se, om man kører mere end sidste gang, der blev tanket op forårets varmegrader skal nok bringe gennemsnitsforbruget yderligere op, vær vis på det.
Luftmodstandskoefficienten er så lav som 0.27 cw. Det er svært at komme ned på sådanne værdier i mindre biler i forhold til de større modeller, men det er lykkedes for Peugeot. Ved kørsel på lande- og motorveje er det afgørende for gode brændstofværdier.
Dækkene er specielle med lav rullemodstand, motorstyringen er optimeret, og en spoiler bagude og mere glat frontgrill leder luften optimalt. Alt dette virker positivt på økonomien under kørslen.
Det lave forbrug giver fine værdier med et CO2 udslip på kun 99 g/km. Det er fremtidens teknologi, som altså allerede kan købes, og den er langt fra kedelig. Snarere tværtimod. Tophastigheden oplyses at være 186 kilometer i timen. 0-100 oplyses ikke for bilen, hvor øverste femte gear er lidt højere end normalt.
Mangler intet
Prisen begynder ved 184.990 kroner. Der er ikke sparet på udstyret, der omfatter el-spejle, aircondition med køl i handskerummet, multijusterbart rat, varme i forsæder, RDS radio med to højtalere, fartpilot med mere. Her er hele sikkerhedspakken, inklusive automatisk katastrofeblink ved nødopbremsning. Jeg mangler intet i denne bil. Den er ikke stor, men bagagerummet har dog plads til 310 liter, og med foldet bagsæde 1195 liter. Ikke dårligt.
Komfortabel kørsel
Den lille bil er yderst komfortabel, selv om Peugeot et blevet en smule strammere end tidligere i undervognen. Femte gear trækker den 1279 kilogram tunge bil fra godt 60 kilometer i timen, og dieselmotoren høres kun i tomgang. Undervejs er den lyddæmpet fornemt, hvilket er med til at give god komfort.
Peugeot 207 er en bil, jeg godt kunne tænke mig selv. Det er i hvert fald det bedste skudsmål. Den er ganske vist lille, men opleves større.
Til de mange som kører med trailer skal oplyses, at den ikke er godkendt til trailerfolket. Hverken til trailer med eller uden bremser Andre biler efter samme opskrift er eksempelvis VW-familiens modeller såsom Polo BlueMotion.