23948sdkhjf

100 års kvindekamp – men far vælger stadig bilen

På trods af, at kvinder i stor stil omgiver sig med og forholder sig til teknologi i hverdagen, italesættes kvinder stort set ikke som forbrugere af biler.
Klicheerne trives, men kan det passe at kvinder ikke interesserer sig for biler? Dette sætter bilmærkerne Volkswagen, Ford og Renault i anledning af Kvindernes Internationale Kampdag den 8. marts nu til diskussion.

Traditionelt tilhører mænd og biler samme univers. Bilerne udvikles af mænd, testes af mænd, bilstof kommunikeres til og af mænd og bilerne sælges af mænd - oftest til mænd. Men i realiteten er der lige så mange kvindelige bilister som der er mandlige.

Derfor griber VW, Ford og Renault nu i egen barm: Sammen tager de initiativ til at ændre den stereotype holdning, der eksisterer om kvinder, biler og teknik. Med invitation til en workshop under overskriften "Kvinder og Biler" ønsker de, gerne i samarbejde med endnu flere repræsentanter fra bilbranchen, at få kvinderne råbt op og skabe et alternativ til den traditionelt maskuline kommunikation om hestekræfter - et sprog der også henvender sig til de mange kvindelige brugere af produkterne.

De tre mærker inviterer derfor til workshop den 2. juni 2010 og søger hertil kvinder, der vil deltage i debatten om Kvinder og Biler, og testkøre bilerne. Man kan melde sig på Facebook-gruppen "Kvindebilen 2010".

Yderligere sammensættes et dommerpanel af kvinder med holdning til biler, fra såvel medier, som fra politisk hold samt markante offentlige personligheder. Pernille Rosendahl, Andrea Elisabeth Rudolph, Szhirley og Margrethe Vestager har allerede nu meldt sig som en del af dommerpanelet. Ligeledes er det hensigten, at invitere den nyudnævnte ligestillingsminister Lykke Friis.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078