To forskellige kulturer på hjul
Når man kører den nye Toyota Verso og den lige så nye Renault Megane Tourer, fungerer alt som det skal. Men det er to forskellige køreoplevelser på fire hjul.
Toyota Verso er den stramme opfattelse, hvor det hele fungerer pænt og forventet, men uden samme atmosfære som i den lidt mindre Renault Megane Tourer, hvor der er kælet mere for designet og mange detaljer - som kan være lidt svære at finde rede i til at begynde med. Der var engang hvor man sagde; køb japansk, så er du sikker, og faktisk næsten det modsatte med de sydeuropæiske biler, hvor opfattelsen vel mere var i retning af - det går nok - i morgen, eller i overmorgen. Denne opfattelse gælder ikke mere. Toyota er faldet af påen hvad angår kvalitet, mens man har oplevet det stik modsatte hos de sydeuropæiske bilproducenter fra Torino til Paris.
Begge de her omtalte biler er udstyret med moderne dieselmotorer. Verso dog lidt kraftigere, og begge har masser af udstyr og trækker på forhjulene.
Priserne for de to testbiler er:
- Toyota Verso 2.0 D-4D 126 hk, syv sæder, koster 416.299 kroner.
- Renault Megane Sport Tourer 1.5 dCi, 90 hk, koster 249.990 kroner.
Der findes andre versioner hos begge mærker. Den billigste Renault Megane Sport Tourer koster kun 222.900 kroner, og Toyota Verso fra 291.732 kroner med fem sæder, ellers 305.811 kroner med syv sæder, og de billigste har benzinmotorer.
Det er muligt, at kunder til de to bilmodeller måske ikke umiddelbart er de samme, men det fik vi dog et bevis på i testugen, at de var. Når man ønsker lidt mere plads end i en almindelig personbil, er en MVP eller en stationcar jo et udmærket alternativ.
Toyota Verso
På pladsen vinder Verso, men så er har Renault jo også de andre modeller i samme segment såsom Grand Scenic og den store Citroën C4 Picasso, samt den store Peugeot 5008, som nok er at foretrække. Den virker mere færdig, og en model vi snart kommer tilbage til.
Toyota Verso er veludstyret med sædevarme, tozonet klimaanlæg, fartpilot, bakkamera, regnsensor med mere, og den kører udmærket uden overraskelser med en fast undervogn. Den er udstyret med sekstrins transmission med en ret god udveksling. Ikke for høj. Ikke for lav, men tilpas. 2.0 dieselmotoren trækker den store bil i sjette gear fra kun godt 60 kilometer i timen.
De to bageste sæder, som ligger skjult i gulvet, er små, men kan fint benyttes af mindre børn. Testbilen var udstyret med et stort panorama glastag, som koster 8638 kroner ekstra, og navigation til 11.770 kroner, anhængertræk til 5990 kroner og metallakering til 6000 kroner ekstra. Altså en ret dyr bil, der gør alt det kunden forventer, men uden den store atmosfære. Det er et punkt, hvor en del biler fra Fjernøsten endnu har noget til gode. Det var blandt andet derfor, at Honda i sin tid samarbejdede med Rover, men det er jo op til den enkelte at vurdere.
Verso tilbydes med tre års garanti eller 100.000 kilometer, og tre år på lakken med 12 års rustgaranti. Det er flot.
Megane Sport Tourer
Verso er altså en god og meget konventionel bil, sat op mod den mere ekstravagante franske stationcar.
Renault Megane Sport Tourer er smart i designet med god plads til fem voksne, plus et godt bagagerum bagude. Den har kun femtrins transmission.
Nøglen er et plastikkort, der skydes ind i en spalte på panelet, hvorefter man trykker på startknappen. De 90 hk fra den lille 1.5 liters dieselmotor gør det overraskende godt. Hvad skal man med mere, med mindre man trækker store trailere? Motoren trækker bilen fra 50-55 kilometer i timen i femte gear.
Udstyrsniveauet er det mellemste, Expression, med seks airbags, aircondition, fartpilot, kørecomputer, følgelys efter motorstop, el-spejle med varme, højdejusterbart førersæde, justerbart rat, hurtig varme i forsæder, cd-radio med MP3 med mere.
Kørestillingen er behagelig med et udmærket udsyn, selv om man ikke sidder så højt, som i Toyota Verso, og ikke mindst virker det tydeligt som om, at Renault i udviklingsafdelingerne har opgraderet kvaliteten. Helt op til 140-150 kilometer i timen er det ikke nødvendigt at skrue op for radioen. Kabinen er lyddæmpet eksemplarisk, og komforten er typisk fransk, når den er bedst: Blød behagelig og alligevel med god kontrol i alle situationer.
En af mine venner har næsten altid kørt Renault, men gør det ikke mere. For nogle år siden blev det for meget med de mange kvalitetsproblemer. Bilen stod mere på værksted, end godt var. Han vender måske tilbage igen, efter at have kørt et par af de nye modeller som Grand Scenic og Megane Sport Tourer.
Frem til udgangen af marts ydes der fem års garanti med et års gratis forsikring, et godt salgsargument netop nu, tre års lakgaranti og 12 år mod rustgennemtæring.