Kemien skal være i orden
Også mekanikerne har et ansvar for det rigtige samspil mellem motor og udstødningssystemets ydelse, meldte Walker Tenneco ved nordisk seminar.
Det var blandt meldingerne, da Walker og Tenneco Europe lige før påske havde inviteret 20 nordiske motorjournalister til en dag i udstødningens og kemiens tegn på hotel Hilton Copenhagen ved Kastrup Lufthavn.
Her fortalte Tennecos tekniske chef, spanske Oscar F. Oscarsson, indlevende om dagens og morgendagens emissions-teknologier. Herunder katalysatorer, filter- og recirkulationssystemer, kemien i brændstoffets samspil med motortyper samt ikke mindst vigtigheden af, at udstødningssystemet er godkendt og homologeret for korrekt ydelse.
For at understrege vigtigheden af gode udstødningssystemer viste Oscarsson den menneskelige organismes skrøbelighed.
- Forskning viser, at 82 procent af brystcancer skyldes HC i diesel, NOx er skyld i syreregn så sur som vineddike nogle steder, og i mennesker bliver de mindste partikler optaget af de hvide blodlegemer gennem indåndingsluften og skaber blodpropper, viste Oscarsson.
Det vigtige modtryk
Herefter fulgte en detaljeret gennemgang af de forskellige forbrændingsmotorers fordele og ulemper, samt ikke mindst vigtigheden af korrekt modtryk både for meget indsugningsluft og for meget uforbrændt benzin æder katalysatorens kerne og smelter monolitten.
- Vi ved godt, at nogle synes, uforbrændt benzin i udstødningssystemet får bilen til at lyde bedre, men lad nu være med at ændre på motorforbrændingen køb hellere nogle gode højttalere til bilen, lød det med et smil fra Oscarsson.
Mekanikernes ansvar
Han talte desuden imod, at mekanikere nøjes med at tjekke udstødningers virkning udefra, for indmaden kan sagtens være defekt trods nul rust på ydersiden. En rustfri stålkatalysatorers eneste fordel er, at den kan tåle stød udefra.
Et længere afsnit af foredraget, med dias af gennemskårne udstødninger, handlede om, at det faktisk er tilladt at sælge, men ikke at installere, ikke-godkendte udstødninger. Dermed er det reelt mekanikerne, der bryder reglerne, hvis for ringe udstødningssystemer monteres. En TüV-godkendelse er ikke nok, og her så vi de godkendelsesnumre fra de enkelte landes myndigheder, herhjemme Færdselsstyrelsen, der skal være påtegnet papirerne, som følger udstødningsdelen.