Løftere skal holdes
BRODNE KAR I liftbranchen får skylden for en lang række eksempler på dårlig opsætning af lifte, mangelfuld service og fusk på alt lige fra et-, to- og firesøjlede lifte. Her nævnes betongulve, der ikke har den fornødne tykkelse eller styrke, ekspansionsbolte monteret for tæt på samlinger, firesøjlede lifte hvor standerne står forskudt for hinanden, lifte, som løfter skævt og ulovlige svejsninger, der kan føre til brud og dermed dødsulykker. De seriøse lift-leverandører har sågar efterprøvet især Øst-lifte og fundet, at de lovede maksimumvægte langt fra holder. Ergo: Løfterne holder ikke - og leverandører og servicefirmaer holder ikke deres løfter.
SELV OM MAN ER MEKANIKER, har man ikke nødvendigvis indsigt i en løfters virkemåde og vedligeholdelse. Derfor hyrer værkstederne i bedste tro servicepartnere til at tilse og servicere liftene. Her spiller Arbejdstilsynet en vigtig rolle. Herfra er meldingen, at man kontrollerer, at de lovpligtige eftersyn er blevet foretaget af en sagkyndig, som bør være i stand til at se, om også nyere lifte er sat rigtig op. Arbejdstilsynet har åbenbart ikke selv den fornødne indsigt, og opfordrer værkstederne til at interessere sig mere for serviceteknikerens udførelse af sit arbejde og eventuel skifte servicepartner om nødvendigt. Onde tunger kan mene, at autobranchen dermed smager lidt af sin egen medicin, hvor tillid til værkstedsarbejdet er et mantra. Hvad mon forbrugerklagenævnet ville sige til en sag om brudte løftere blandt bilklagesagerne?