23948sdkhjf

Kritik af liftfirmaer og Arbejdstilsynet

Flere liftmontører er meget utilfredse med Arbejdstilsynet som de føler, svigter deres opgave.
Stig Levrings kritik af lift servicebranchen kommer vidt omkring, og han pointerer, at det ikke udspringer af brødnid, men af bekymring for, om der på et tidspunkt kunne ske en dødsulykke på grund af dårlig og mangelfuld service. Kritikken går blandt andet på de et-søjlede lifte, hvor der ifølge Stig Levring indimellem snydes gevaldigt.

Han er en af dem, som har haft og stadig har det med farlige lifte tæt på. Stig Levring driver firmaet Levring Lift Service i Gl. Rye i det Midtjyske.

- Når jeg servicerer og udskifter dækrør, altså det yderste cylinderrør, på en et-søjlet lift, ser jeg ting, som jeg ikke burde se. Tilsyneladende er der nogen, som selv laver dækrør, og da fremstillingen af den slags er underkastet kontroller og skal udføres efter nøje fastlagte normer, er det jo ikke noget, enhver må gøre, forklarer Stig Levring.

- Jeg har et eksempel her på et dækrør, der er svejset så dårligt og mangelfuldt, at man ikke behøver at være ekspert for at se, det ganske enkelt er noget klamp. Bryder en sådan svejsning op, falder liften altså ned med en vis fart, og står der nogen under, bliver de altså dræbt omgående, advarer han.

Generel kritik

Kritikken af liftbranchen er generel, og den bakkes op af Rene Holk, som er medejer af Nordjysk Service, som også opsætter, servicerer og vedligeholder autolifte.

Stig Levring gør opmærksom på en helt bestemt hændelse, som fandt sted i sommeren 2008 hos smedeforretningen Moni, som skulle have opstillet en et-søjlet lift. Moni’s daglige leder, Carsten Pedersen, husker sagen tydeligt.

- Vi skulle have en lift, og valget faldt på en et-søjlet autolift, og vi bestilte via Meca, som anviste PT Montage i Grindsted. Aftalen gik på, at den ikke skulle være ny, og jeg er næsten helt sikker på at ordene fra PT montage gik på en efterset og afprøvet lift.

- Da de kom med den, så jeg, at der var svejset 2-3 steder på dækrøret, og jeg noterede mig også, at den havde tæringer. Det undrede mig, for i min verden ville en efterset og afprøvet lift som minimum være sandblæst og malet. Jeg blev mistænkelig og spurgte til det med svejsningerne, fortæller Carsten Pedersen.

- Svaret var, at det hændte, at man gjorde det på brugte lifte. Min reaktion var at tale med Meca og spørge, om det var noget, de kunne stå inde for. Bagefter ringede jeg til PT Montage, og her nævnte jeg, at liften ikke var i den rigtige og i den aftalte stand. PT Montage svarede, at "Det er den".

- Resultatet var, at jeg på stedet aflyste opstillingen af liften, dog nåede jeg at få taget et billede af en af svejsningerne med mobiltelefonen. Efter den mislykkede transaktion, henvendte vi os til Levring Lift Service, som endte med at sætte en anden lift op i stedet, siger carsten Pedersen.

Ingen respons

Da Stig Levring hører om hændelsesforløbet, beder han Moni om at købe den lift PT Montage ville sætte op. Planen er, at den skal bruges som bevis over for Arbejdstilsynet (AT), og som kompensation, vil Moni få en godkendt cylinder af Levring Lift Service.

Men det kan ikke lade sig gøre, da man hos PT nu ikke er til sinds at sælge den svejsede lift.

- Sagen gik til Arbejdstilsynet, og jeg forventede selvfølgelig, at de ville tage affære aldeles omgående på basis af beskrivelsen af hændelsesforløbet og de medsendte fotos af det svejste dækrør. Samtidig blev Stenhøj også orienteret om sagen, fortæller han.

- I fællesskab tog vi affære, og vi afholdt et møde om sagen hos Arbejdstilsynet i Kolding, og for at det kunne gå rigtigt til, var der også en jurist fra AT. Vi forelagde dem sagen og pointerede, at den slags skulle der reageres på, inden der skete dødsulykker. Mødet mundede ud i, at man lovede, at man ville have noget klar i løbet af januar måned 2009, husker Stig Levring.

- Men der skete bare ikke noget. Vi mailede løbende til Arbejdstilsynet, og her har jeg et brev fra den Lars Arly Rasmussen fra Arbejdstilsynet, som var med til mødet 30. januar 2009 skriver efter en rykker: "Sagen ligger på bordet og stirrer på mig – I hører noget i februar. God weekend".

Den 27. februar 2009 skriver man igen til Arbejdstilsynet, og her nævnes det, at der igen er gået en måned uden svar.

- I min verden er det fuldstændig uhørt, at en myndighed som Arbejdstilsynet ikke reagerer på en sag som denne, som er så krystalklar. Skal der dø nogen, før der ske noget, spørger jeg bare, lyder den dystre kommentar fra Stig Levring.

Brodne kar i branchen

Rene Holk fra Nordjysk Service og Stig Levring er begge enige om, at der er brodne kar i branchen. Kritikken går på flere ting. Et er svejste dækrør, lapper, der er svejst på dækrør, men det handler blandt andet også om bremser på de et-søjlede lifte, stigerør i forkert højde og forkert forbindelse til manøvrehåndtagene, der resulterer i, at olien skydes ud.

- Jeg oplever det, når et værksted skifter servicepartner, og jeg så servicerer deres lifte, kan jeg ikke undgå at se det. Jeg har ved selvsyn set dækrør uden bremser, og stigerør i forkert højde, som de selv har produceret. Det er mit klare indtryk, at der er nogen, der ikke har den fornødne indsigt og viden, og denne mangel på kundskaber giver sig udslag i farlige og elendige reparationer og serviceeftersyn, som ikke er meget værd. Kendskabet til reglerne i maskindirektivet og Arbejdstilsynets anvisninger og vejledninger for autoløftere er tydeligvis meget mangelfulde, og dermed godkendes der lifte, som aldrig burde have været godkendt, lyder dommen fra Rene Holk.

Flere eksempler

Rene Holk og Stig Levring opremser i fællesskab en lang række eksempler på dårlig opsætning af lifte, mangelfuld service, fusk på alt fra et-, to- og firesøjlede lifte. Her er det i flæng betongulve, der ikke har den fornødne tykkelse eller styrke, ekspansionsbolte, der er monteret for tæt på samlinger, 4-søjlede lifte, hvor standerne står forskudt for hinanden, lifte, som løfter skævt.

- I et land som Danmark, hvor vi har standarder, love og regler for den slags, burde det, vi ser, aldrig forekomme. Der er ganske enkelt ikke kontrol og fokus nok på denne branche, og det er derfor, vi ser så meget fusk og svindel. Der godkendes lifte, som aldrig burde være blevet godkendt, og ude på mekanikerværkstederne kan man jo ikke bebrejde dem, for de har jo i bedste overbevisning henvendt sig til et firma, som netop har liftservice som speciale. Og når man så har en konkret sag, som den med PT Montage, der bliver anmeldt til Arbejdstilsynet, sker der bare ingenting - det kan da ikke være rigtigt, lyder anken fra Stig Levring og Rene Holk.

I erkendelse af at Arbejdstilsynet ikke er kommet med en tilbagemelding, indkaldte Stig Levring til et møde 20. januar 2010. Temaet var blandt andet en drøftelse af fagligheden og ikke mindst kompetencerne. Stig Levring fortæller, at ti firmaer var inviteret, og at det til mødet foruden ham selv var repræsentanter fra Arbejdstilsynet samt deltagelse fra i alt otte firmaer fra liftbranchen: Pema, HJ Lifte, Jensen Lift- og kompressorservice, Blixenkrone, J C Trykluft, Stenhøj og Nordjysk Liftservice.

Synspunkt

Kent Reinhold, der er daglig leder af Nussbaum Danmark A/S, kan også tale med om lifte, der ikke holder, hvad de lover. Da han var ansat hos Stenhøj, testede man på et tidspunkt en kinesisk lift, som angiveligt skulle holde til en vægt på 4 tons. Liften blev stillet korrekt op, og man belastede den med 1 tons stålplader, som blev lagt på liften én for én. Liften gjorde ikke indsigelser med de tre første plader, men da den fjerde plade blev lagt på, kollapsede liften.

- Generelt har danske værksteder en meget høj standard, og der er generelt en høj standard. Men vi ser desværre en tendens til at lifte og løfteudstyr købes alt for billigt. Med mit kendskab til kostpriser, så kan de ikke laves til de penge og samtidig opfylde kravene. Materialerne der anvendes, er ganske enkelt for ringe og er ikke de rigtige. Man skal jo tænke på, at det i sidste ende er mekanikeres liv, der står på spil. Her i firmaet har vi vedtaget, at vi ikke vil servicere den type lifte – vi kan ganske enkelt ikke stå inde for det, lyder det bestemt fra Kent Reinhold.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.053