23948sdkhjf

Lille Volvo med store værdier

Volvo C30 DRIVe med dieselmotor sælges ikke på grund af størrelsen, men derimod det smarte design, og ikke mindst et imponerende lavt brændstofforbrug.
Volvo tilbyder flere modeller med DRIVe teknologi, det vil sige 1,6 liters 109 hk dieselmotor. Vi har tidligere omtalt udviklingen i V50 og S80, hvor 109 hk kan synes at være alt for lidt i en stor Volvo, men de kører fint på motorvejen på de lange rejser. Nuvel, de er lidt længere om at komme op i fart, men det bliver overtrumfet af de få gange, man skal stoppe for at tanke op.

Vi kom ud med 19,5 kilometer per liter i V50, og 17,2 kilometer i den store Volvo S80. Nu har vi testet den nye lille generation af Volvo C30 med samme teknologi. Efter små 800 kilometers test kom vi ud med 19,3 kilometer. Producenterne lover ganske vist mere, end vi kan opnå ved normal daglig blandet kørsel. Volvo lover således op til 26,3 kilometer per liter i den nye C30 DRIVe. Hvordan den nye ejer kan opnå dette, må stå hen i det uvisse. Der er langt fra det lovede 26,3, til vor egen måling på 19,3 kilometer per liter - mere end 25 procent.

Nok om det. Den nye C30 koster som basis-model 288.900 kroner, der sikkert kan forhandles ned. Den har al det nye sikkerhedsudstyr, plus BLIS, der advarer for biler kommende bagfra i den døde vinkel, navigation, Start/Stop, sidespejle der vipper ind, når man låser dørene, el-ruder foran, specialdesignede fælge med mindre luftmodstand, dæk med lav rullemodstand og udvikling i undervognen med lavere luftmodstand med mere.

I det samlede billede skal nævnes et CO2 udslip på kun 99 g/km, og en årlig afgift på 660 kroner. Det er værdier, som Volvo nok ikke har solgt særlig godt. Ved de tætte parkeringer i byen, skal man passe på de meget brede døre, som kræver tilvænning, hvis man vil undgå ridser og skrammer.

Herlig lille bil

Bag rattet overrasker Volvo C30 på alle måder, når bare man ikke skal have hele familien med. Der er to mindre pladser ved bagsædet, hvor man kan knibe to mellemstore børn ind. Bagagerummet har kun plads 230 liters varer.

Foran sidder man, som altid i en Volvo, perfekt i virkelig gode sæder. Det er en bil, man kan køre meget langt i uden at få problemer med ryggen.

Undervognen er som den skal være. Måske for hård for enkelte, og den styrer fornemt med forhjulstræk. Transmissionen er kun femtrins. I en økonomiversion havde man forventet seks gear, men de fem er afstemt udmærket. Den trækker i femte gear fra + 65 kilometer, og skiftemekanismen er superb. Dertil i bykørsel og ved kø start/stop mekanismen, der umærkeligt genstarter motoren, når man træder koblingen ned.

I tripcomputeren aflæses rækkevidden til optankning. Den var 850 kilometer, da vi modtog bilen, men efter nogle dages kørsel med blød fod kom rækkevidden ud med over 1100 kilometer. Den person, som kørte bilen før os, har altså ikke kørt den efter DRIVe konceptet.

Den lille diesel-motor med de 109 hk virker frisk med en topfart på 185-190 km/t, og 0-100 klares på kun 11,3 sekunder. Med denne bils fine drejningsmomen er det virkelig sjovt at køre diesel, som det er tilfældet med de andre DRIVe versioner, og der er meget lidt støjudvikling. Kun i tomgang høres, at det er en dieselmotor med den højere kompression.

Bortset fra pladsen, som er begrænset, er den nye generation Volvo C30 DRIVe en positiv overraskelse. Volvo’er er ret dyre, men også med et flot omdømme i en fornem kvalitet, og ikke mindst for sikkerhed.

Teknikken i Volvo C30 DRIVe

• Motor: Fire-cyl. diesel m. turbo og intercooler, direkte common rail indsprøjtn. 1560 ccm, 109 hk v. 4000 o/min. Max. drejningsmoment, 240 Nm v. 1750 o/min.

• Kompression, 18,3:1. Tank, 52 l.

• Topfart: 185-190 km/t. 0-100 km/t. 11,3 sek.

• Transmission: Forhjulstræk, femtrins.

• Brændstoføkonomi EU-norm: 26,3 km/l. Eget gennemsnit, 19,3 km/l.

• Egen- og totalvægte: Cirka 1275/1780 kg.

• Mål: L/b/h, 4250/1780/1445 mm. Akselafstand, 2640 mm. Bagagerum, 230 l.

• Dæk: Michelin Energy 205/55 R16.

• Pris: Fra 288.900 kroner. Testbil udstyret med en del ekstraudstyr. Årlig afgift, 600 kr.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094