23948sdkhjf

Autolakereren klarer plastreparation af kofangere

Det er ikke nødvendigt for danske bilister at få skiftet hele kofangeren, når den får en revne eller en bule. Autolakerere kan ved hjælp af flere forskellige plastteknikker reparere kofangere, så de bliver som nye.
Ifølge Foreningen af Auto- og Industrilakere i Danmark (FAI) kan det nu i de fleste tilfælde betale sig, at køre direkte til autolakerere i stedet for at køre via forsikringsselskabet. Prisen for en reparation ligger ofte under danske bilisters selvrisiko.

Flækkede, revnede, ridsede eller bulede kofangere kan i langt de fleste tilfælde nu repareres. Og det er til en pris langt under, hvad en ny kofanger koster. Samtidig viser erfaringen ifølge Torben Rasmussen fra teknikudvalget hos FAI, at en limning holder lige så godt, som hvis det var en ny kofanger.

- Teknikken til limning af plastreparationer er i dag så udbygget, at hovedparten af autolakerere under FAI har et system og en teknologi, de bruger i forbindelse med plastreparationer. Og sikkerheden er intakt ved reparationer. Vores erfaring er, at hvis en repareret kofanger udsættes for en påkørsel, så er det ikke nødvendigvis det reparerede område, der flækker, forklarer Torben Rasmussen ifølge en pressemeddelelse. Han tilføjer samtidig, at nogle kofangere kan være så beskadigede, at de ikke kan repareres.

Det er helt specielle rensemidler autolakererne bruger til at rense "sårene" med. Selve rengøringen skal udføres med stor grundighed, da det er altafgørende for, hvor stærk reparationen bliver. Efter en grundig rengøring limes og spartles efter nøje forskrifter med en speciel, udviklet to-komponent-lim. Herefter kan autolakereren male kofangeren op i samme farve som oprindelig.

Billigere at køre direkte til autolakereren

Får man en skade i eksempelvis kofangeren, så skal man undersøge sin selvrisiko samt hvordan ens police er skruet sammen. Plastreparationer kan udføres for meget få penge, og derfor er det ikke altid en fordel at involvere forsikringsselskabet. Samtidig er der også en miljøgevinst at hente i forhold til udskiftning, påpeger han.

- Simple brud, revner, buler og ridser kan typisk udføres for i omegnen af 2-3000 kroner, og derfor skal man som bilejer lige finde policen frem. Både i forhold til selvrisiko, men også i forhold til, hvordan en skade vil påvirke ens præmieforhøjelse. I mange tilfælde kan det betale sig, at køre direkte ind til autolakereren og få en pris, forklarer Torben Rasmussen.

Forsikringsselskaberne har nu også fået øjnene op for den ny teknologi, fordi en reparation ligger prismæssigt markant under, hvad det koster at udskifte en kofanger.

Den nye teknologi kan bruges til at udføre reparationer af stort set alle plastmaterialer - kofangere, spoilere, sideskørter, solskærme og vindafvisere med mere.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094