23948sdkhjf

Pas på med servicen af autoliften

Christian Brodersen fra JC Trykluftcenter i Farum efterlyser autorisation på området.
Normalt er Arbejdstilsynet en aktør, som betyder, at værkstedsservicefirmaet JC Trykluftcenter A/S i Farum får mere arbejde, men den fredag morgen, hvor Motor-magasinet var på besøg hos Farum-firmaet, kom Arbejdstilsynet samtidig på uanmeldt kontrolbesøg på Farum Gydevej. Det gik dog godt nok.

JC Trykluftcenter er et af de syv medlemmer af Dansk Værkstedsservice (DVS), som så dagens lys for to år siden.

De syv medlemmer – tre i Jylland, to på Sjælland og ét på Fyn – beskæftiger sig hovedsaligt med autolifte, kompressorer, hjulafbalanceringsmaskiner, håndværktøj, ventilation og udsugning, der kræver service- og montagearbejde.

- Vi har i høj grad interesse i at opretholde et højt niveau og appellere til autoværkstederne om at se sig godt for. Alle skal naturligvis have lov at være her, men sikkerheden er ret afgørende, understreger foreningens konsulent, Holger Skovkjær.

DVS' medlemmer bruger megen tid på kurser og uddannelse. Medlemmerne mødes jævnligt, og der er tæt kontakt med Arbejdstilsynet og producenterne af lifte.

- Problemet er blandt andet, at værkstederne gerne selv må lave sikkerhedseftersyn, men det er stort set der ingen, der kan. Der findes ingen autorisation – alle må slå sig op som servicefirma, og der mangler helt klart uddannelse. Vi ser da også eksempler på firmaer, som tilbyder eftersyn til noget nær halv pris, hvor det blot handler om at klaske et klistermærke på den kontrollerede lift, siger Christian Brodersen, som ejer JC Trykluftcenter sammen med Jørgen Johansen.

- Så godt som ingen mekanikere sætter sig helt ind i, hvordan et eftersyn og dokumentationen herfor fungerer, og mange forveksler sikkerheds- og serviceeftersyn. Det er oplagt at lave en autorisation, hvilket svarer til, at en bil jo skal synes – her er der stramme regler, mener Christian Brodersen, som er kasserer i DVS.

- I DVS forsøger vi at uddanne hinanden og hele tiden være opdateret, ligesom vi sammen udvikler vores servicerapporter, som vi i dag har 20 forskellige af, bemærker han.

Presset marked

Før ferien oplyste Dansk Metal Nordsjælland, at der i foreningens lokalkreds havde været ikke mindre end tre aktuelle ulykker med autolifte, som var brudt sammen. I alle tre tilfælde var der været tale om personskade, men dog ikke alvorlige skader.

- Det er jo et spørgsmål om sikkerhed for mekanikerne. Og jeg vil da gerne opfordre autobranchen til at se på syn af lifte ligesom på syn af biler. Men man bør også se på kvaliteten af lifte, hvor man let kan blive straffet for at spare i form af nedbrud på en lift. En mere spinkel lift kan i højere grad slå fra, og så kan man hurtigt miste en dagløn, siger Christian Brodersen.

- Autoliftene er et presset marked, hvor jeg imidlertid tror, at de kinesiske lifte er kommet for at blive på grund af en markant prisforskel, men man kan altid diskutere kvaliteten, tilføjer Christian Brodersen, som selv har serviceret flere kinesiske lifte.

DVS har netop holdt generalforsamling i Odense 3. september. Formand er fortsat Per Lucassen fra Dansk Lift og Kompressor Aps i Holmegård, mens bestyrelsen desuden tæller næstformand Ivan Jensen fra Jensens Lift og Kompressorservice Aps i Herning, kasserer Christian Brodersen og sekretær Peter Hagen-Sørensen fra P. Hagen Sørensen Aps i Odense.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094