Nu bliver Volvo kinesisk
- Vi er glade for, at vi er nået til denne aftale med Ford, som giver os mulighed for at bevare og forstærke Volvos kendte varemærke, sagde Li Shufu, ejer af og chef for det kinesiske selskab.
Volvo fortsætter i Gøteborg
Volvo Personbiler vil fortsætte som et selvstændigt selskab med egen ledelse, baseret i Gøteborg, når handlen er gennemført. Geely vil bevare produktion i Sverige og Belgien og undersøger muligheden for at producere Volvo-biler på nye fabrikker i Kina.
Geely betaler 1,8 milliarder dollar, svarende til omkring 10 milliarder kroner, for Volvo. Fords finanschef, Lewis Booth, oplyste på pressemødet desuden, at Zhejiang Geely Holding har sikret kapital til at finansiere selskabets løbende drift, oplyser Ritzau.
Allerede i december sidste år meddelte Ford, at man ville sælge Volvo til Geely. Siden har parterne forhandlet videre, især for at få punkter vedrørende finansiering og overførsel af teknologi bragt på plads.
Helt frem til for nylig har der været rygter fremme om, at handlen kunne gå i vasken. Angiveligt har der været svære forhandlinger omkring patenter og teknologi, der skulle overføres til kinesisk side.
Som led i Ford/Volvo-fællesskabet er en del af Fords teknologi også brugt på Volvo-platformen - og den amerikanske koncern har tilsyneladende været påpasselig med ikke at få overført teknologi til Geely, som kunne skade Ford i den fremtidige konkurrence.