23948sdkhjf

Så kom den - dieselnøglen

Engelsk mekaniker opfinder verdens første dieselnøgle – nu på det danske marked.
Al sand erkendelse fødes i smerte. Åbenbart også økonomisk smerte.

I hvert fald tænkte den midaldrende engelske mekaniker Paul Sleeman "Det skal være løgn", da han for fire år siden kom til at hælde benzin i dieseltanken på sin egen Mercedes Sprinter. Ødelagt motor. Til 5000 pund – dengang 50.000 kroner.

Paul kvittede jobbet og satte sig for at udvikle en dieselnøgle for at gøre fejltankninger umulige. Det lykkedes. I dag står han med en Thatcham-godkendelse fra de engelske forsikringsselskaber (svarer til det tyske TÜV) – med anbefaling til at sælge sin dieselnøgle over hele verden. Efter at have brugt næsten en million pund i udviklingsomkostninger – og belånt både sit eget og sin gamle mors hus.

Hurtigt monteret

Dieselnøglen skal erstatte proppen i din egen bil, og det tager kun 10 sekunder at skrue den i. Derefter er det simpelthen umuligt at fylde benzin i dieseltanken. For den åbner kun klappen i bunden, hvis dieselstudsen – hvis diameter er global standard – passer i hullet.

Dieselnøglen er foreløbig solgt til Mercedes i Storbritannien, mens firmaet herhjemme satser på at sælge til bilimportører og forhandlere. Det nydannede firma bag nøglen, Brooklands Innovations, venter, at importørerne simpelthen vil skrue dieselnøglen på, straks bilen sælges, mens bilforhandleren kan bruge den til at smide ind som billigt – men potentielt meget værdifuldt – tilbehør for at lande sin handel med nutidens stadigt mere krævende og købslående kunder.

Stor interesse fra start

- Vi har fået en meget fin modtagelse. Kunderne har vist stor interesse for dieselnøglen, oplyser Brooklands Innovations danske project manager, John Asmussen, fra den igangværende salgsturné, hvor også tre engelske kolleger deltager.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.101