Renault-Nissan og Mercedes i strategisk samarbejde
De to selskaber får 3,1 procent aktiekapital i hinandens selskaber. De to nye modeller planlægges at være klar i 2013 både som to- og fire sæders versioner, men der skal også udvikles fælles motorer med mere. De to biler bliver meget forskellige med hvert mærkes særpræg, som blandt andet udnyttes til træk på baghjulene i den lille Smart.
To personers udgaver skal fremstilles hos Smart i Hambach, Frankrig, mens fire personers versioner skal fremstilles hos Renault i Slovenien, og det bliver med både benzin- og dieselmotorer, samt i en 100 procent eldrevet version.
Renault vil fremover levere benzin- og diesel motorer med tre og fire cylindre til Daimlers mindre modeller.
Begge selskaber er også stærke på varevognssiden. Det skal yderligere udnyttes af blandt andet Mercedes med en ny lille varevogn baseret på Renault Kangoo. I det lidt større varevognssegment skal Renault levere små dieselmotorer og transmissioner til Mercedes-Benz Vito.
Aftalen har allerede giver masser af omtaler i Syd- og Mellemeuropa. I Paris mener pressen, at den nye aftale presser PSA og BMW til yderligere samarbejde.