23948sdkhjf

Bilforhandlere meldt til politiet

En række bilforhandlere er nu blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at snyde forbrugerne for vigtige oplysninger om lån, kredit og renter.
Forbrugerne har krav på at få de korrekte oplysninger om, hvor dyrt det er at låne penge, når de overvejer at tage imod et tilbud om lånekredit i butikkerne. Men mange butikker undlader at skilte med de vigtige oplysninger om ÅOP - årlige omkostninger i procent. Det viser en stikprøvekontrol, som Forbrugerombudsmanden har foretaget i en række butikker, og kontrollen fører nu til, at seks bilforhandlere og en elektronikforhandler er blevet meldt til politiet.

De har alle overtrådt reglerne om prisoplysning, og det bør koste dem en bøde, mener Forbrugerombudsmanden ifølge flere aviser.

- For at tage stilling til, hvad det koster at anskaffe sig noget på kredit eller ved et lån frem for almindelig kontant betaling, er det nødvendigt for forbrugerne at kende ÅOP, som svarer til en slags kilopris på kredit og lån, siger specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Helle Hartvigsen. Hun peger på, at prisoplysningskravene skal sikre, at det er gennemskueligt, hvilke omkostninger der er på lånene, og at forbrugerne kan sammenligne med andre lånudbyderes priser. Desuden sikrer korrekte oplysninger en effektiv konkurrence.

Forbrugerombudsmandens stikprøvekampagne begyndte i 2007, hvor en række såkaldte mistery shoppere tog ud til en række butikker i syv brancher, blandt andet bilbranchen, for at tjekke, om reglerne om prisoplysninger bliver overholdt.

Flere problemer

Kontrollørerne stødte på en række problemer, særligt hos bilforhandlerne og besluttede derfor at lave en række opfølgende kontroller i efteråret 2009.

Helle Hartvigsen oplyser, at sagerne mod de syv politianmeldte butikker dels handler om manglende angivelse af ÅOP-oplysninger, dels at der udbydes lån uden at være skiltet med vilkårene for lånet.

Hos Dansk Erhverv glæder chefkonsulent Lars Quistgaard Bay sig over, at der ikke er nogle store og velorganiserede virksomheder, der er blevet taget i at bryde loven. Organisationen har gjort en stor indsats for at forbedre butikkernes kendskab til de ikke helt lette regler, påpeger han.

- Så jeg er glad for, at vi nu kan sige, at kampagnen har virket, og at der kun er tale om få virksomheder, som overtræder reglerne, siger Lars Quistgaard Bay.

- Det er selvfølgelig ærgerligt, at der stadig er en række mindre virksomheder, der ikke har styr på reglerne. Det kan være svært for de små virksomheder at følge med i det omfattende lovstof, der er på forbrugerområdet, men det er ingen undskyldning for at overtræde reglerne, tilføjer han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079