Renault: Endelig sikkerhed om elbiler i Danmark
Regeringens beslutning om elbil-afgiften modtages med stor tilfredshed hos Renault Danmark, der forbereder introduktion næste år som det første europæiske land.
I regeringens beslutning ligger også, at afgiftsfritagelsen af elbiler efter 2015 gradvist nedtrappes. Også den beslutning hilser Henrik Bang velkommen, og mener det er et helt logisk skridt.
- Ny teknologi er dyr i starten. Men det er blot et spørgsmål om tid, før den kan konkurrere med mere traditionel teknologi. Og det er præcis det samme med elbilerne. Renault vil producere flere hundredetusinde elbiler om året. Her i begyndelsen vil en elbil måske være næsten dobbelt så dyr at producere som en konventionel, men på sigt vil den være fuldt ud lige så konkurrencedygtig. Og jeg tror, at den tidshorisont, som regeringen har sat, er tilstrækkelig, siger Henrik Bang.
Flere modeller på vej
I 2011 introducerer Renault i Danmark som det første land i Europa, elbiler. I første omgang vil det blive varevognen, Kangoo Z.E., der er udstyret med et fast batteri, og den store firmabil Renault Fluence Z.E., der har plads til fem personer og er udstyret med udskifteligt batteri. Begge biler har en rækkevidde på mindst 160 kilometer og vil, med afgiftsfritagelsen, koste omtrent det samme som en tilsvarende dieselbil i deres segment.
Året efter i 2012 - introducerer Renault den kompakte Renault Zoé Z.E., der også har udskifteligt batteri og bedst kan sammenlignes med en bil i Clio-størrelsen, samt den topersoners Twizy, der er en mellemting mellem en scooter og en lille bil.