23948sdkhjf

Troels Lund Poulsen splitter bilverdenen

Traditionelle biler skal betale for forlængelsen af elbilers nulafgift.
Kristian Jensen forlod Skatteministeriet med en frivillig indrømmelse midt i opremsningen af sine succeser:

- Bilbeskatningen nåede vi måske ikke helt i mål med, men der kan arbejdes videre med den…

Det kastede den nyudnævnte skatteminister Troels Lund Poulsen sig over allerede dagen efter, da regeringens arbejdsprogram "Viden ] vækst ] velstand ] velfærd" eller bare "4V" åbenbarede to overraskelser.

Den gode nyhed efterkommer Renault og de øvrige aktører på det gryende elbilmarked. Afgiftsfritagelsen forlænges til og med 2015.

Den dårlige nyhed er finansieringen. Købere og ejere af benzin- og dieselbiler skal betale det tab af afgiftsindtægter, som staten mister ved elbiler.

- Vi vil gerne skabe et marked for elbiler. Der har været en diskussion om, hvad der skulle ske fra 2012 til 2015. Vi har nu valgt at præsentere en præcisering og forsikring for de, der vil gå ind i elbilmarkedet, forklarer skatteministeren.

Efter sommerferien fremlægger Troels Lund Poulsen sit udspil til, hvordan og i hvilket omfang, at benzin- og dieselbiler skal opveje afgiftstabet på elbiler, oplyser han. Der er heller ikke taget stilling til, om kun en del eller hele afgiftstabet skal dækkes ind af traditionelle biler så at sige krone for krone.

Programerklæring

Afgiftsfritagelsen er et af de 76 punkter i arbejdsprogrammet.

"Regeringen vil som led i den grønne bilbeskatning og indsatsen for at sikre en effektiv anvendelse af blandt andet vindmøllestrøm forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler frem til og med 2015. Herefter vil afgiften gradvist blive normaliseret, indtil den når et teknologineutralt niveau i forhold til den enkelte elbils lave miljøbelastning. Provenutabet finansieres ved en samtidig forhøjelse af afgifterne på traditionelle biler," hedder det i 4V-programmet.

Ifølge dette punkt er hybridbiler og andre former for miljøbiler ikke omfattet af afgiftsfritagelsen. Det afklares i den omlægning af bilafgiftssystemet, som en gruppe embedsmænd fra flere ministerier nørkler med under ledelse af Skatteministeriet. Rapporten er foreløbig udskudt til efteråret.

Grønnere afgifter

4V giver denne arbejdsgruppe et fornyet mandat til at lave et helt nyt system med lavere registreringsafgifter for energiøkonomiske biler og grønne kørselsafgifter. Det nye afgiftssystem skal være teknologineutralt, det vil sige, at afgiften afspejler miljøbelastningen - eller miljøvenligheden om man vil – gennem en graduering af brugs- og købsafgifter.

Det er altså et fortsat opgør med værdiafgifter, men på bundlinjen skal der stå det samme antal milliarder i indtægt før som efter omlægningen. Det giver den forlængede nulafgift for elbiler en prøve på.

Den nye skatteminister – og tidligere miljøminister - glæder sig til at forsvare og forklare skattestoppet, og den første lejlighed er netop elbiler. Der er nemlig en klausul i skattestoppet om miljø, der muliggør afgiftsstigninger på eksempelvis traditionelle biler til fordel for miljøvenlige elbiler.

Ris fra FDM

FDM protesterer mod, at elbiler medfører en ukendt ekstraregning til bilister med benzin- og dieseldrevne køretøjer, der har længere rækkevidde end elbiler.

- Bilisterne skal betale for eliten af pendleres og kommunernes investeringer i elbiler. Antager man, at bare 10 procent af nybilsalget vil være elbiler, svarer det til, at de andre nye biler, der bliver solgt i samme periode, får en ekstra regning på over 10.000 kroner, erklærer FDM’s adm. direktør Thomas Møller Thomsen i en pressekommentar.

- Det har jeg ingen som helst viden om endnu. Jeg vil gerne fremme brugen af elbiler. Det er godt for vores miljø og klima, og det er bestemt også en transportform, som egner sig til dele af Danmark. Det synes jeg, at FDM også skulle glæde sig over, svarer Troels Lund Poulsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094