23948sdkhjf

Autobranchen på kollisionskurs

Med finanskrisen er salget af nye personbiler styrtdykket. Det har skabt en historisk krise for autobranchen, hvor halvdelen af de store aktører kom ud af seneste regnskabsår med underskud, advarer Deloitte i dyster analyse.
Hvis den danske autobranches økonomi var en bil, kunne det sagtens være en pæn mellemklassevogn, men branchen er økonomisk rykket en klasse ned, man har fået gevaldige ridser i lakken og kører på nedslidte dæk, så turen kan ende i grøften, påpeger revisionsfirmaet Deloitte, hvis nye analyse af autobranchen (Nedturens konsekvenser – analyse af autobranchen, Markedsnyt januar 2010) tegner et dystert billede af en branche, der er presset fra mange sider.

- Bilsalget er faldet brat med finanskrisen, men branchens krise stikker dybere. De dårlige konjunkturer rammer så hårdt, fordi branchen stadig står med en række grundlæggende strukturelle problemer. Selv ikke i gode tider under højkonjunkuren lykkedes det for autobranchen at konsolidere sig væsentligt. Det bedste, man kan sige, er, at der i branchens egne organisationer er en klar erkendelse af, at man skal finde andre forretningsmodeller. En række af forhandlerne bør se nærmere på, hvad de kan tjene penge på. Salget af nye biler er ofte forbundet med omkostninger, som ikke står mål med fortjenesten, mener Peter W.Ø. Larsen, der er leder af Deloittes Markedsgruppe Auto.

Dyre bilhuse

Krisen har ramt bredt i branchen, men overraskende er det de helt store bilforhandlere, som er hårdest ramt. Over halvdelen af de største bilforhandlere har haft underskud i det seneste regnskabsår.

Peter W.Ø. Larsen peger på, at omkostningerne er fordoblet på fem år, hvilket gør det langt sværere at tjene penge. Der er investeret i dyre bilhuse, uden at det har givet afkast, men også lønningerne er steget markant. Mekanikerlønningerne – og dermed også prisen på reparationer - er vokset med 40 procent siden 2000, hvor de almindelige prisstigninger ligger på 22-23 procent. Branchen har haft svært ved at overbevise forbrugerne om værdien ved at betale en højere pris på et autoriseret værksted, mener han.

Pres på flere fronter

I bilbranchen har man været vant til en fornuftig fortjeneste på eftermarkedet – service, reparationer og olieskift med videre – men det er under pres på flere fronter, fremgår det af analysen:

1. De små biler udgør i dag næsten 50 procent af nybilsalget. Det er en fordobling på siden 2001. De små biler giver en lavere avance både ved salg og på eftermarkedet.

2. Undersøgelser viser, at halvdelen af de kunder, som køber ny bil, vælger mærkeværkstedet fra, når bilen har rundet de fire år. Denne tendens er stigende.

3. I Københavnsområdet tager flere og flere bilejere turen til Sverige, hvor service og reparationer på autoriseret værksted kan være 20-50 procent billigere end i Danmark.

4. Nye regler, hvor der løbende afregnes registreringsafgift på leasede biler har gjort leasing til et konkurrencedygtigt alternativ til køb.

5. Usikkerhed omkring varslede ændringer af registreringsafgiften skaber yderligere træghed i nybilsalget.

- Problemerne slår igennem i økonomien, hvor vi kan konstatere, at virksomhederne er pressede på både soliditet og likviditet. I sidste års analyse var det 71 virksomheder, som havde en høj risiko på begge parametre. Det er nu vokset til 178 virksomheder ud af 576, som indgår i analysen. I disse virksomheder, som står langt ude på planken, skal der umiddelbart sættes ind med en stærkere økonomistyring og overvejelser om fremtidig struktur, siger Peter W.Ø. Larsen.

- Tilbage er kun hårdt arbejde, som D.A.F.'s formand, Knud Nielsen, udtrykker det i sin kommentar til Deloittes rapport.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067