Misundelig på resten af Norden
Danmark regnes ikke med til Norden, når snakken går på vinterdæk.
- All the tires in Denmark are continental, sagde Magnus Arenander.
Det mente Søren Rasmussen nu ikke, at de var og ville da gerne trøste produktchefen med, "at der sandelig da også blev solgt pænt med Goodyear-dæk".
Det talte de længe om, indtil det gik op for Søren Rasmussen, at Danmark i dæksammenhæng regnes for at være "kontinentet" og at dækfabrikanterne skelnede mellem dæk til det nordiske marked med eksempelvis Finland, Sverige, Norge og Baltikum og det sydlige Europa, som forbløffende nok i denne periode med frost og sne inkluderede Danmark.
Ergo er alle dæk i Danmark kontinentale, men ikke nødvendigvis Continental.
Dæk til næste vinter
Dækket, som Goodyear præsenterede er udviklet til det nordiske og russiske vintervejr. Det hedder Goodyear Ultra Grip Ice Plus og vil blive markedsført i Norden minus Danmark og i Rusland før vinteren 2010-11.
I januar 2010 foretog den uafhængige test- og certificeringsorganisation Test World performancetest af UltraGrip Ice+ i Ivalo, Finland og i Frankrig under forskellige forhold. Om resultaterne se boks.
I to uger inden dækket blev vist for nordiske journalister var det nok en gang afprøvet i realistiske omgivelser omkring Åre og Østersund i Sverige og på testanlægget Molanda Driving Center af Goodyears egne teknikere. I testen var man "oppe imod" Nokian Hakka 3, Conti Viking Contact 5 og Michelin X+Ice Xi2 og selvom det er svært at sætte procenter på, så var fornemmelse, at Ultra Grip Ice Plus havde den bedste bremsekvalitet og hurtigt rettede bilen op ved kørsel i grusgrav.
Mens der var sammenlignende kørsel på bremsebanen, på en tilfrosset sø og på en terrænbane (grusgrav) foregik dagens sidste kørsel på vekslende underlag eller regulær landevejskørsel med dertil hørende afstikkere af svenske skovveje udelukkende på Goodyears dæk.
Her leverede de sandelig varen. En lavlandsdansker og bybo som Motor-magasinets udsending følte en sikkerhed og mod til at holde tempoet i kolonnen.
Misundelsen over at kunne køre sikkert i et snedækket tyst naturlandskab lå lige under journalistens hud.
Kompleksitet
Ved opbygningen af et vinterdæk skal konstruktørerne vælge hvilke egenskaber de skal vægte. De kan nemlig ikke få alt, da dækkene skal performe på såvel is, sne, tør og våd vej som have gode egenskaber i bremse og accelerationssituationer.
Forbedringerne fra den ene generation af vinterdæk til den næste måles i encifrede tal, men set over en årrække er teknologien udviklet formidabelt. Det betyder blandt andet at Ultra Grip Ice Plus har egenskaber, som man ellers skal have pigdæk for at opnå.
Journalisternes testresultater blev målt og her talte tallene for sig selv. Goodyears dæk faldt bestemt ikke igennem sammenligningen.
Der var ingen målinger på kørslen på landevej, her var det testjournalisternes vurderinger, der talte og en generel holdning var at vejgreb og styreegenskaber var helt ok. Dæk bestået.
Resultaterne fra Test World:
Sammenlagt 8 % bedre performance under nordiske vinterforhold*1,
3 % kortere bremselængde i sne*2,
3 % bedre kontrol på is, og*2
11 % kortere bremselængde på våd vej*3.
*1 Sammenlignet med den gennemsnitlige performance hos tre førende, nutidige konkurrenter, på sne og is, i januar 2010 af Test World; Dækstørrelse: 205/55R16 94T; testbil: Ford Focus 2.0, benzinmotor, i Ivalo, Finland; Rapportnr.: TW20100032; på våd og tør vej, i januar 2010 af Test World, dækstørrelse: 205/55R16 94T; testbil: VW Golf 6 V2.0 TDI, i Mireval, Frankrig; Rapportnr.: TW20100032.
*2 Testet i forhold til de tre nærmeste, nutidige konkurrerende vinterdæk, på sne og is i januar 2010 af Test World; Dækstørrelse: 205/55R16 94T; testbil: Ford Focus 2.0, benzinmotor, i Ivalo, Finland; Rapportnr.: TW20100032.
*3 Testet i forhold til de tre nærmeste, nutidige konkurrerende vinterdæk, i vådt og tørt føre, i januar 2010 af Test World; Dækstørrelse: 205/55R16 94T; testbil: VW Golf 6 V2.0 TDI, i Mireval, Frankrig; Rapportnr.: TW20100032.