23948sdkhjf

Harry Motor elsker stadig Australien

Den levende legende i bilbranchen, Harry Motor, havde stor succes som Volvo-direktør og siden som folkeeje med over 3000 foredrag og masser af rejser rundt i verden. Gladest er han for sin tid i Australien.
Harry Motor er i dag 89 år, men still going strong. Han har tænkt sig at blive 100 år, fortæller han under vort besøg i det hyggelige hjem i en lækker ejerlejlighed i nordsjællandske Skodsborg med udsigt udover Øresund. Han holder sig ung, og er hver dag i fitness center. Bilmanden, forfatteren og foredragsholderen har fortsat en hukommelse som en elefant, og har aldrig været syg. Hans seneste bog "Succes og brændte broer" er netop udkommet på forlaget People’s Press. Det er bog nummer 21 fra den tidligere Volvo direktør, og den handler udelukkende om ham selv og er, vanen tro, ganske interessant. Mange unge kunne godt lære en del ved at læse hans historie på godt og ondt.

Harry Motor beskriver indgående sin fattige opvækst ved Vejle, som ikke var nogen dans på roser, tiden som mekanikerlærling, ungdommen, rejsen til Amerika udsendt af smedeforbundet og sit møde med statsminister Jens Otte Krag. Hertil sin tid som chauffør, sælger og siden salgschef hos Ford i Danmark.

Hos Ford havde Harry Motor opbygget et forhandlernet, som måske var den primære baggrund for, at Volvo chefen Gunnar Engellau ansatte Harry Jensen, som han hed dengang, som Volvo-direktør i Danmark, i konkurrence med 92 andre.

Harry Motor kom på ledelseskursus på Standford Universitetet i Palo Alto, Californien, og uddannede sig konstant, og har i øvrigt boet i England, Californien og i Australien, som afsluttede en glorværdig karriere hos Volvo.

Hans bog er krydret med en del insider viden og erfaringer, samt omtale af møder med en del kendte personligheder såsom Simon Spies, den første mand på månen, Neil Armstrong, vennen Buster Larsen og Victor Borge. Personligt omtales ikke mindst familien med de brændte broer, tre forliste ægteskaber og børn, han ikke har set i flere år.

Harry Motor var fast inventar i Otto Leisners lørdagsudsendelser, samt mangeårig bestyrer af FDM’s tekniske brevkasse, som var noget af det mest læste dengang i medlemsbladet Motor. Ikke mindst hans glødende interesse for rallysporten fylder en del i den nye bog. Det gav masser af spaltemillimeter både i Danmark og i Australien. Det var lige noget, der passede Volvo direktøren.

Pioner i ledelse

En spændende fortid, men i dag keder Harry Motor sig ikke. Han har samlet på frimærker siden stoppet hos Volvo i maj 1981, og det er blevet til en meget stor og næsten komplet samling med danske frimærker fra midten af 1850’erne og op til 1999. Samlingen er testamenteret til datteren Lone, som blev i Australien.

Harry Motor kommer i vores samtale ind på moderne ledelsesstrategier, med inspiration fra hans mange ophold i USA, hvorefter han introducerede nye strategier og arbejdsmetoder i dansk erhvervsliv. Harry Motor arbejdede med positiv psykologi 50 år før, det for alvor slog igennem herhjemme. Han introducerede en del nye ting som Fords salgschef, blandt andet brugtbilgarantier og meget mere, som alle andre senere har adopteret. Men han leverer også en verbal bredside til nutidens "moderne" ledere.

- Jeg har ikke så mange at tage hensyn til i min alder. Jeg skriver min mening, siger han. Og det gør han blandt andet i forbindelse med IT Factory og de mange millioner, som Dansk Bank lånte på det glatte ansigt til en person, som oppustede selskabet og intet ejede.

Bogen er en herlig biografi om personen Harry Motor Jensen. Skrevet på en bramfri måde med hjælp af cand. mag. og forfatter Jens Larsen, medejer af Copenhagen Coaching Center. Harry Motor besøger jævnligt biblioteket i nærheden og holder sig opdateret med udviklingen. Han undrer sig over de få besøgende.

- Vi har mere end 200.000 arbejdsløse her i landet, men de besøger i hvert fald ikke bibliotekerne. Det koster jo ikke en skid. Synd, for der er så mange interessante ting at gennemgå og lære af, men det gør danskerne heller ikke.

Han har flere favoritbilmærker. I mange år kørte han selvfølgelig Volvo, men også Porsche efter tiden i Australien, som han ejede tre af, plus Jaguar. Rolls-Royce er også en af favoritterne.

- Jeg ved ikke, om jeg skal tage det som et kompliment, at DSB-Harry skal være opkaldt efter mig, men jeg er en tilfreds gammel mand, der har gjort det godt, siger han. Nu er ringen sluttet. Harry Motor kører igen Volvo. Den lille smarte C30 Turbo med "hele svineriet i udstyr."

Volvo mest solgt

Da Harry Motor blev ansat som ny leder af Volvo Danmark, fik han en klækkelig lønforhøjelse. Han tjente 50.000 kroner om året hos Ford, og forlangte 75.000 kroner hos Volvo, hvilket han fik. Volvo solgte kun cirka 250 biler årligt på det tidspunkt i Danmark i 1962.

- Jeg havde ikke rigtig været leder hos Ford med assistenter under mig, men det blev jeg hos Volvo. De første par måneder startede med kursus hos Volvo i Göteborg, og efter kun fire år var Volvo det mest solgte personbilmærke i Danmark.

- Selv Folkevognen slog vi med en Volvo markedsandel på 13,7 procent. En dag ringede Volvo chefen Gunnar Engellau og ønskede tillykke med de solgte 10.000 Volvo’er. "Du kan bestille en rejse jorden rundt med din frue. Vi betaler. Der står en Volvo hvert sted, du lander, med privatchauffør." Det var noget af et skulderklap. Engellau var ellers ikke en mand af mange ord, og sagde næsten aldrig tak. Rejsen jorden rundt var hans måde at sige tak på, fortæller Harry Motor.

Dronning Margrete fik leveret en Volvo hvert år. Den gamle tog importøren tilbage. Det startede, da hun fyldte 18 år, hvor hun endnu ikke var Dronning, og før Harry Motors tid som direktør.

- Det var en fantastisk reklame for Volvo. Køberne stod i køb for at købe den bil, Dronning Margrete havde kørt i, husker Harry Motor.

I midten af 60’erne blev Harry Motor udnævnt til nordisk salgschef uden for Sverige. Det betød mange timer i luften.

Efter nogle år ændrede man organisationen. Han vendte tilbage til Danmark med et udvidet ansvar for industrimaskiner og traktorer. Når han ser tilbage, er der flere ting, han harcelerer over i dagens Danmark.

- I mange år har danske bilister været pisket til at betale for tre biler, når de ønsker en ny bil. Jeg fatter simpelthen ikke, at man accepterer dette. Men vi har det jo dybest set godt, og ingen laver vrøvl i lille Danmark. Når jeg har fortalt om de danske registreringsafgifter ude i den store verden, for eksempel i USA, England og Australien, har de set på mig med undrende blikke og troet, jeg var fuld af løgn. Og hvad med Volvo? Det var også en dyrere bil dengang, den blev mest solgt i Danmark, men se hvordan det er gået. Jeg fatter det ikke. Hvad er der galt?

Rally og mediemagnet

I starten af 70’erne begyndte han at køre rally sammen med junior Mikael, og var blandt andet med i Rallye Monte-Carlo, som blev dækket af dansk tv, samt andre rallyes i Sverige, Norge og Nordtyskland.

I 1971 tog han banelicens på Jyllands-Ringen i en Volvo 164, der ikke just var en racer. Men licensen kom i hus, sammen med en del andre kendte personligheder indenfor sporten, blandt andet Morten Spiro, senere Mazda forhandler og Danmarksmester, samt denne artikels forfatter.

Der manglede intet, når Harry Motor dukkede op. Han havde servicevogn med ekstra dæk, mens vi andre kun havde ét sæt regnvejs- og tørvejrsdæk, men det var en sjov tid.

Lærerne på Jyllands-Ringen var Erik Fagerdal og Axel Japp. Det var dengang, Harry Motor Jensen kom med udtrykket. "Vi banekørere". Han blev formand for den nye Motorsportens Sponsorforening, og de mange, som husker tilbage, vil indrømme, at han var forbandet god til at komme i medierne. Det kan man læse meget mere om i hans nye bog.

De mange foredrag

Når man spørger Harry Motor, hvem han mener, er den største succes i den danske bilbranche, svarer han prompte Nic. Christiansen.

- Jeg er dybt imponeret over det, han har formået fra en fattig barndom under vanskelige forhold, og han har gjort det alene, selvfølgelig med dygtige hjælpere.

Telefonen ringer endnu en gang under vort besøg.

- Det var en forespørgsel om at holde foredrag. Det seneste, jeg holdt, var i Danmarks Apotekerforening sidste uge under overskriften "hvordan man bliver gammel uden at ældes". Jeg har vel holdt mere end 3000 foredrag i min tid, også i USA og England.

I pausen for nogle år siden stillede en dame et spørgsmål, men hun måtte vente med at få svar på til efter seancen. Det var Merete, 42 år yngre, som Harry Motor deler livet med i dag. De er ikke gift. Hun besøger ham hver anden uge, og de rejser sammen. Denne vinter på en stor rejse rundt i Sydafrika og i Sønderjylland.

Harry Motor har to børn med sin første kone Ritta, Mikael og Lone, og to drenge med frue nummer to, Harry og Freddy, da familien boede i England. Efter skilsmissen viste det sig, at frue nummer to, Lise-Lotte, havde tømt bankbogen for 2,7 millioner kroner, samt solgt huset og kunstsamlingen. Hun og børnene bor i dag i Florida.

Harry Motor fortæller i bogen, at han vel tjente op mod 11 millioner kroner på de mange foredrag.

Eventyret Australien

Volvo-chefen Gunnar Engellau blev i 1970 afløst af svigersønnen Pehr Gyllenhammer. Han var søn af en af de store forsikringsdirektører og havde først overtaget faderens job, og nu fik han svigerfars job.

- Jeg er altid blevet behandlet pænt af Gyllenhammer, hvilket nok var et tilfælde, for han var den mest selvglade og upopulære chef, jeg nogensinde har oplevet, nævner Harry Motor bramfrit i sin nye bog. Og så kom tilbuddet om Australien.

- Det gik ad helvede til for Volvo i Australien med 865 ansatte, to samlefabrikker, reservedelslager og 65 forhandlere, fortæller Harry Motor. En lukning blev overvejet. Pehr Gyllenhammer spurgte en af sine nærmeste medarbejdere, der havde opholdt sig i Australien i perioder, om man havde en mand i organisationen, som eventuelt kunne overtage jobbet i Sidney. Medarbejderen foreslog danske Harry Motor, der fik beskeden en dag i januar 1977. Og sådan blev det, efter nogle overvejelser med familien. En årsløn på 700.000 danske kroner trak jo også. Det var mange penge dengang. Ny chef i Danmark blev Kurt Bruhn.

- En måned efter vi var flyttet ind i huset i Sidney, holdt Ritta og jeg sølvbryllup. Ved starten i Australien skitserede jeg mine planer for medarbejderne, og grovsorterede nogle fra. Jeg søgte at lytte til medarbejderne, ofte dem nede i rækkerne, og dem man har tillid til. Nogle gange fejler man, indrømmet, men så er man på vej. Det kan være svært for en udlænding, men jeg fik hurtigt knyttet et forhold til en intern revisor. Han var den eneste, som sagde sandheden til mig. "Det er noget forfærdelig rod. 100 procent", sagde han.

- Samlefabrikken havde vi sammen med Nissan. Hver anden uge Volvo, og hver anden uge Nissan, og vi delte udgifterne. Jeg fik licens til at køre rally i Australien, og fik min søn Mikael til at ombygge en bil og kontakte en navigatør.

Mission completed

Det er vigtigt i Australien at gøre journalisterne interesserede, og helst med anderledes aktiviteter. Meget anderledes end i Europa.

- Det lykkedes. I de fire år, vi var i Australien, var jeg med i 20-25 løb. En snart 60-årig dansk direktør, lettere overvægtig, endda med briller, kørte rally, og temmelig meget fokuseret på sig selv. Det vakte interesse hos pressen med masser af artikler, og jeg begyndte at kondiløbe hver morgen og smed nogle kilogram, hvilket nok var tiltrængt. Det længste løb, vi kørte "down under", var på 20.000 kilometer langs den australske kystlinie, mere end dobbelt så langt som Dakar Rallyet, sammen med co-driver David Johnson, der var med i vinderbilen i London-Sidney Rallyet samme år.

Næsten i mål mistede Harry kontrollen over Volvo’en, der skred ud og røg om på siden. Ingen kom til skade, for selerne reddede dem, og de fortsatte. Ud af 200 deltagere nåede kun 30 i mål.

- Hver gang de skrev om os, var der jo andre, de ikke skrev om. Det er vigtigt.

1981 fyldte Harry Motor 60 år, hvor fru Ritta, Lone, Mikael og mere end 300 andre gæster var til stede i Operaen i Sydney. Her blev han tildelt det svenske ridderkors.

- Volvo tilbød mig at stoppe efter godt fire år. Jobbet var fuldendt. Volvo var reddet i Australien. Jeg fik fuld løn, til jeg fyldte 65 år. Det accepterede jeg. En meget fin aftrædelsesaftale. Da jeg startede i Australien, var der som nævnt 865 ansatte. Ved min afgang var der 545. Der blev luget ud med nænsom hånd undervejs. Det er vigtigt, at det sker langsomt, fortæller Harry Motor.

Navneskift til Motor

Efter Australien rejste Harry og Ritta til Californien. Ritta skulle behandles for leddegigt i nærheden af Standford, hvor Harry havde studeret tidligere. Børnene ignorerede farmand Harry, og så indtraf skilsmissen med Ritta.

Harry Motor var i Danmark med jævne mellemrum, og her traf han Lise-Lotte, der var ansat hos FDM. De blev gift i Bredsten Kirke i 1988, men det gik heller ikke.

Samme år fik Harry papir på, at hans efternavn nu var Motor.

- Den eneste fra gamle dage, jeg jævnligt mødes med, er min gode ven Ole Sommer. Han var også med til min 60 års fødselsdag i Sidney. I øvrigt sammen med Kurt Bruhn og frue. Jeg har ikke besøgt Volvo, siden jeg stoppede i Australien. Jeg har selv oplevet tidligere ansatte komme forbi det firma, de har været ansat i, hvor de ansatte hvisker "hvad pokker den gamle skid vil her?". Ingen har jo tid til at snakke. Derfor.

- Jeg mangler ikke noget at interessere mig for. Mange af mine dage er stadig optaget med møder og foredrag. Forleden var jeg i TV2/Lorry i anledning af min nye bog, og så har jeg jo Merete. Nuvel, det går lidt langsommere med årene, men skulle jeg gøre livet om, ville det blive i Australien. De er englændere, som smiler, mens man i England snakker om det dårlige vejr i flere uger, siger Harry Motor.

Vi kunne blive ved i flere timer. Han er en spændende, levende legende at besøge. Det er hans foredrag også. Vi har været med flere gange, og der er fortsat bud efter ham. Harry Motor ser ikke ud til at stoppe foreløbig.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125