LDV varebiler konkurs
Fra den danske importør, Goller Auto og Diesel i Vejen, siger adm. direktør Per Goller til Erhvervsbladet, at der fortsat vil blive produceret reservedele rundt om i Storbritannien, og at der herhjemme skaffes dele gennem det britiske firma Multiparts. Goller selv fortsætter som autoriseret VW værksted og med Chevrolet.
Med udgangen af måneden lukkes importselskabet LDV Danmark ned, og så er en epoke slut for det engelske bilmærke i Danmark, efter at russiske GAZ i fjor opkøbte LDV i håb om at kunne køre mærket videre.
China Ventures Consulting er imidlertid i gang med at genskabe LDV som nicheproducent til det kinesiske hjemmemarked i samarbejde med deres gamle partner Shanghai Automotive Industri Corporation - SAIC - Kinas tredje største bilproducent. Dermed flyttes produktionen sandsynligvis til Kina.
Fabrikken i Birmingham har bygget biler uafbrudt siden 1903, hvor man begyndte med mærket Wolseley. De 800 medarbejdere er afskediget, og kun ganske få folk fortsætter for at holde fabrikken ved lige. De nye faciliteter skal kun bruge 200 medarbejdere, og leder bliver den tidligere LDV chef Clive Griffith.