23948sdkhjf

To populære Renault’er med samme motor

Clio og Scenic er velproducerede og folkekære modeller, som gør det godt med den lille dieselmotor, der dog døjer med kulden.
De to biler i denne test er begge udstyret med samme 1.5 dCi dieselmotor og træk på forhjulene, og begge i nyeste generation. Den lille Clio blev den tredje mest solgte bilmodel i januar i Europa, mens den større familiebil, Grand Scenic, med to ekstra børnesæder bagude, syv i alt, var den første mindre MPV-model for år tilbage. Et koncept, næsten alle andre bilproducenter har efterlignet.

De to biler er veludstyret med næsten det hele. Scenic har sekstrins transmission, men på komfortområdet savnes meget lidt med både el-sæder foran, aircondition, fartpilot, justerbart rat og tripcomputer med en del oplysninger. På sikkerhedsfronten er der gardinairbags for og bag og ellers hele sikkerhedspakken med bremseassistent, samt automatisk dørlås over 10 kilometer i timen.

Det kan klart konstateres, efter et par ture i de to nyheder, er her er tale om et tydeligt forbedret kvalitetsniveau - en god ven, og tidligere Renault freak, var imponeret. Begge biler kører upåklageligt med en fin fransk undervognskomfort, som er blevet en smule stivere end tidligere, men stadig tilgivende overfor ujævnt underlag.

Undervejs i testugen med den nye Scenic blev vi ringet op af en terapeut fra Sjælland, der skulle anbefale en handicappet bruger en ny bil efter seks år i den gamle Scenic. Brugeren har store problemer med ryggen, og er meget sart med hensyn til undervogn og sæder. Han havde været glad for sin seks år gamle Scenic, der nu skulle skiftes, gerne til samme nye model, men var den lige så komfortabel? Det var den, kunne brugeren efterfølgende konstatere.

De to testbiler koster:

• Clio 1.5 dCi 86 hk, 5-dørs, 177.900 kroner. Priser fra 126.900 kroner, benzin.

• Grand Scenic 1,5 dCi, 110 hk, FAP, 295.480 kroner. Priser fra 229.900 kroner, benzin.

Vakse Clio

Man savner meget lidt i den nye Clio. Måske et sjette gear på lange ture med konstant høj marchhastighed. Hvis pladsen er lidt for kneben, findes den også en Tourer version, stationcar. Clio er en lille bil, som man bliver glad for at køre. Den har den rette størrelse i byen, er vaks og ikke svær at komme af med i snævre parkeringsbåse.

1.5 liters dieselmotoren i testbilen har fået 10 hk mere kraft. Topfarten loves til 174 km/t, med 0-100 på 12,7 sekunder. Det er "rakettider" for så lille en bil, og hvornår har man brug for det i det daglige? Det vigtigste for mange købere er nok de lovede 22,7 kilometer per liter. Vi kom ud med 17.5 kilometer i det kolde vejr.

Kort og godt en bil, jeg godt kunne tænke mig, når pladsbehovet bliver mindre.

Grandiøs plads til syv

Med en del ekstra udstyr kommer den testede Scenic op på 315.480 kroner. Fra udgangen af marts yders der fem års garanti.

Der er plads til syv i testbilen som ekstraudstyr, når de to mindre barnesæder i bagagerummets gulv hæves, men så kniber det med plads til kufferter og større genstande. Man sidder højt i Scenic, hvilket specielt ældre godt kan lide, fordi det er nemt at komme ud og ind. Der er stabile klapborde i forsædernes ryglæn - smart til børnene.

Til gengæld voldte den teknisk indviklede radio lidt begynderproblemer, så instruktionsbogen måtte nærlæses.

1.5 dCi motoren er mere lydsvag oppe i fart i Scenic end i den mindre Clio. Kun i tomgang høres den specielle diesel-hakken. I Scenic er god for 180 kilometer i timen på toppen, med 0-100 på 13,3 sekunder i den tungere bilmodel. Renault lover et gennemsnit på 18,9 kilometer. Vi kom ud med 13,9 kilometer.

Kolde dieselmotorer

Jeg oplevede i begge testbiler, at selv ikke efter 15-20 kilometer var motoren varm. Det tærer på maskinerne, når de sjældent bliver varme, hvilket naturligvis skyldtes vintervejret i testugen. Var jeg ejer af en bil med dieselmotor, ville med garanti få monteret en motorvarmer, så maskinen var varm, når jeg drejede nøglen om morgenen. Dermed opnås også den bedste brændstoføkonomi og lavere CO2 udslip. Den nye Volvo V50 DRIVe, med sin lille 1.6 liters dieselmotor, har dog vist sig som en undtagelse, men den er jo også en "svensker" af fødsel fra det kolde nord.

Langt fra alle bilmodeller er dimensioneret til kørsel i kulde. For nogle år siden kørte jeg sammen med en kollega til det nordligste Sverige i februar. Bilen, vi kørte, kunne knap nok holde forruden fri for is. Vi undersøgte sagen og fandt, at varmesystemet var det absolut billigste og mindste - men godt nok til det danske marked, mente bilproducenten.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.104