Betalingsring bør blive i skuffen
Frank Jensen har fundet Ritt Bjerregaards gamle idé om at indføre en betalingsring omkring København frem fra overborgmester-skuffen. Ideen er imidlertid ligeså dårlig nu, som den var i Ritt Bjerregaards tid, mener Dansk Erhverv.
- Dansk Erhverv er tilhænger af intelligente trafikløsninger, men en betalingsring er ikke en intelligent løsning. Formålet bør være at skabe adfærdsændringer, og en betalingsring vil ikke ændre lastbilernes adfærd, for varerne skal jo frem til butikkerne uanset hvad. I virkeligheden er der blot tale om en ekstra skat, som i sidste ende havner hos kunderne, siger han.
Vent på landsdækkende GPS-baseret roadpricing
Også i persontransporten er der blot tale om en ekstra skat.
- Når man bruger betalingsringene i Stockholm og London som forbilleder, skal man huske, at de altså ingen registreringsafgift har, og momsen er lavere. I Danmark er det i forvejen dyrt at være bilejer, og prisen for at parkere i København er høj, siger Martin Aabak.
- Frem for at springe over, hvor gærdet er lavest, bør vi vente, til der er udviklet et landsdækkende GPS-baseret roadpricingsystem for persontransporten, der tager hensyn til trængselstidspunkter, miljøbelastning og alternativer i den kollektive trafik mod en samtidig afskaffelse af registreringsafgiften, tilføjer han.
- Hvis man hér og nu skulle iværksætte tiltag, der vil gavne københavnerne, skulle man hellere skabe bedre tilbud i den kollektive transport, så flere har lyst til at ændre adfærd. Samtidig bør man etablere en havnetunnel fra Helsingørmotorvejen til Amager, således at den gennemkørende trafik ledes under byen i stedet for gennem den, udtaler Martin Aabak.