23948sdkhjf

De frie synspunkter

Samtale med Niels Rask Larsen, tilfreds formand for Dansk Lokalsyn, en sammenslutning af selvstændige bilsynsvirksomheder.
Antallet af synssteder er igen steget. Der er nu 341 synssteder til lette køretøjer i tredje kvartal af 2009. Det er 11 mere end kvartalet før.

Niels Rask Larsen, formand for Dansk Lokalsyn, er overrasket over den fortsatte stigning.

- Jeg havde forventet mindst en stagnering eller måske et fald. Jeg havde også forventet, at der i højere grad ville være opkøb i branchen, men sådan gik det altså ikke.

Niels Rask Larsen tror, at det skyldes, at de små virksomheder er for dyre. Blandt andet var A-Inspektion ude for et lille halvt år siden og fortalte, at de regnede med at købe op i stedet for at åbne konkurrerende synssted i en by, hvor der i forvejen var en anden virksomhed.

- Ja det skrev I (Motor-magasinet) jo om og det gav en storm på min telefon, og jeg ved også, at andre end A-Inspektion fik mange tilbud fra virksomheder, der ville lade sig opkøbe, men prisen har nok ikke kommet de store tilpas, siger Niels Rask Larsen.

Han mener også, at det går ganske godt for de små virksomheder. De lever ikke mindst af deres fleksibilitet.

- Hvis en kunde ringer fem minutter i fire til et lille synssted og spørger "Hvornår lukker I?", så er svaret "Hvornår synes du, vi skal lukke?", og så bliver man der længere, til kunden har fået synet sin bil.

- Det gør de store ikke. Men de kæmper også for i det mindste at komme ud af året med bare acceptable underskud.

Dialoggruppe

Der er oprettet en dialoggruppe under Færdselsstyrelsen, som de frie synsvirksomheder også er deltager i.

Dialoggruppen har også nedsat nogle undergrupper, som blandt andet diskuterer regler og love og ikke mindst tilsynet.

- Det går rigtig godt. Det tager jeg hatten af for, siger Niels Rask Larsen.

Med den nyeste version af indberetningssystemet får også ros af Niels Rask Larsen.

- I samme øjeblik vi trykker send til en synsrapport, kan en inspektør sidde i sin bil rundt om hjørnet og få den op på sin bærbare. Han er så her 30 sekunder efter og kan kontrollere, hvordan synsarbejdet er foregået.

- Så skal kunden ikke indkaldes igen, og synsmedarbejderen kan stadig huske bilen, kunden og opgaven.

Eneste mislyd fra Niels Rask Larsen er, at det er indehaveren af en synsvirksomhed, der rammes, hvis der er uregelmæssigheder.

Det burde være medarbejderen, mener han.

2010 bliver året, hvor man skal vente nye varer på hylderne i Niels Rask Larsens egen forretning, Vestsjællands Bilsyn i Slagelse. Han er til gengæld tilbageholdende med at være mere konkret.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078