23948sdkhjf

Syn kan blive bedre

I lyset af den fornyede diskussion af chiptuning, siger syns-direktør, at bilsyn bør moderniseres.
Der har været stille om begrebet chiptuning i en del år, men nu sælges igen udstyr til chiptuning som aldrig før og især til dieselbiler. Det er ikke ulovligt at sælge, men i mange tilfælde er det ulovligt at montere og bruge.

Seneste skrig er såkaldt økotuning, som skulle angiveligt få en bil til at køre længere på en liter benzin.

Men i de fleste tilfælde er chiptuning er ulovlig, fordi firmaerne, der sælger og montererudstyret ikke har godkendelser, som reelt beviser, at en bil også efter en chiptuning overholder normerne for forurening. Chiptunede biler skal, hvis bogen skal følges, synes med det nye udstyr.

Ikke alle bliver det og det er heller ikke sikkert, at tuningen afsløres ved et syn.

- Vi er ikke fulgt med tiden på synsområdet, siger direktør i Applus Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand.

- Den mekaniske kontrol er i orden, men synsproceduren er slet ikke tilpasset moderne bilers elektronik.

- Problemet er, at vi ikke i synshallerne benytter det såkaldte egendiagnose-system OEBD, forklarer Arne Willerslev-Legrand.

Udstyr til at udlæse egendiagnose på biler koster mellem 30.000 og 50.000 kroner og dertil kommer løbende opdateringer.

Periodiske fejl

Hvis synsvirksomhederne brugte OEBD kunne man udlæse periodiske fejl på eksempelvis bremserne.

- Hvis eksempelvis en ASB-lampe lyser i bilen, registreres en fejlkode. Men der kan være tale om en periodisk fejl, som måske kun viser sig ved ekstrem brug af bremsen. Hvis ABS-lampen ikke lyser ved synet, opdages fejlen ikke, forklarer Arne Willerslev-Legrand.

- Det ville den blive, hvis vi benyttede OEBD-systemet i synshaller, og det ville være til gavn for sikkerheden.

Hos Applus går man ind for computerkontrollen, men det må i så fald være et lovkrav, så alle synsvirksomheder skal anskaffe sig og bruge udstyret.

I Tyskland vil der fra 1. april blive indført computerkontrol i forbindelse med bilsyn og herhjemme vil blandt andet trafikordfører i Dansk Folkeparti Kim Christiansen rejse sagen over for til transportminister Hans Christian Schmidt (V).

- Jeg troede faktisk, at vi i 2006 havde fået løst problemet vedrørende chiptuning med den nye bekendtgørelse, siger Kim Christiansen til Ekstra Bladet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094