Gule sæder i høj kurs
Skat bekræfter overfor Ekstrabladet, at der ved afgiftsberigtigelsen kan være mange penge at spare på det, som Skat ikke selv vil kalde en fidus.
Det gør derimod bilisternes forening FDM, der har fået en del henvendelser fra medlemmer, som beretter om en meget lempelig vurdering fra Skat. Således viser et konkret eksempel, at det skal koste 30.000 kroner at få en Suzuki Grand Vitara XL7 varevogn fra 2005 som hidtil været nærmest usælgelig for både private og forhandlere over på hvide plader.
Det sværeste ved genombygning fra gule til hvide plader er at finde et egnet bagsæde. Det oprindelige bagsæde skal ifølge loven destrueres, når man bygger en personbil om til varebil. Men med lidt held, eller de rette kontakter, kan man finde et bagsæde med tilhørende seler i en totalskadet bil hos en autoophugger eller gennem forsikringsselskaberne.
Ved ændring af registreringsafgiftsloven i april 2007 blev det vedtaget, at man ved ændring af en bils anvendelse fra godstransport til persontransport er berettiget til at få refunderet en del af den oprindeligt betalte registreringsafgift.
Refusionen modregnes i det afgiftskrav, man bliver mødt med, når man skal have bilen godkendt som personbil. På den måde betaler man altså kun differencen i afgift, og endda en afgift, der vil være nedskrevet i forhold til, da bilen var fabriksny.
Hvor meget der skal betales i afgift afhænger af Skats skønsmæssige vurdering af bilens markedsværdi som ombygget personbil.