Jan Magnussen underholdt branchefolk
Motorsportsmanden fortalte levende for et inviteret autobranche-publikum om sin karriere og om udsigten til en spændende sæson i år.
Jan Magnussen er gokart mester, Formel 3 mester, DTC mester og meget mere. Men det var primært dette års sæson, som var på menuen, krydret med en masse gode spørgsmål fra salen og prompte svar fra mesteren. Hertil en 10 minutters video fra hans løb sidste år på californiske Laguna Seca, hvor han blev sendt ind i muren få meter før mål, efter et race han betegnede som det bedste i mange år. Både konkurrenten i Porsche og Jan Magnussen fik efterfølgende to løbs karantæne.
Det er sådan, han starter i år i ALMS-serien. Ved sammenstødet i finaleløbet blev hans bækken beskadiget. Det har han døjet med lige siden, med genoptræning hele vinteren, men ellers gælder det i år den amerikanske Le Mans serie, ALMS, og otte løb i Grand Am-serien.
- Jeg betragter det hele som optakt i løbet af foråret til 24 timers løbet på Le Mans til juni, igen i Chevrolet Corvette i GT2 klassen med mindre motor end i GT1 klassen, der var på 7.5 liter sidste år. Nu "kun" 5.5 liter og med større konkurrence end de tidligere år. Nu er Ferrari, BMW, Porsche og Jaguar blandt konkurrenterne, sagde Magnussen.
Sjovest i Panoz-racer
Han er netop kommet tilbage fra USA efter test for GM, der også er i gang med at udvikle en ny Cadillac til banerace, som han skal teste senere i år. Foreløbig er 25 weekender optaget af løb. Hvad med DTC?, spurgte vi Jan Magnussen:
- Jeg skal med sikkerhed køre de fire afdelinger, som tæller til det skandinaviske mesterskab, to i Sverige og to i Danmark. Med hensyn til resten af DTC løbene - det ved jeg ikke endnu. Der kommer nok en afklaring i løbet af de kommende uger, men pengene hænger ikke så løst som tidligere på grund af krisen. Det mærker vi også i bilsporten. DTC ligger nok lidt underdrejet, svarede Magnussen.
På spørgsmålet hvad den sjoveste bil, han har kørt, var svaret:
- Amerikanske Panoz - skide svær at styre. Vi var altid underlegne, men vandt en del løb til alles store overraskelse. Den værste bil i min karriere? Det var min debut i Stewarts Formel 1. Jeg nåede aldrig at blive dus med bilen. Der var hele tiden noget i vejen. Så faldt et spejl af under løbene, og så gik motoren kaput og meget mere.
Junior overgår farmand
Anden afdeling - efter "en tissepause for os med vanddrivende piller og en del kaffe", som bestyrelsesmedlem Ulrik Hejl skæmtede, gjaldt det Jan Magnussens søn Kevin og hans karriere.
Kevin startede som meget ung knægt i gokart, hvor han gjorde det flot, men der var et problem.
- Det har ikke altid været lige let for Kevin i gokart, specielt fordi han var min søn. Sådan følte vi det begge, som om der ikke skulle meget forkert til, før hammeren faldt. Men der er krummer i knægten. Han skal køre Formel 3 i Tyskland i år, og har testet raceren flere gange med imponerende omgangstider. Nu ligger der nok et stort pres på hans skuldre på grund af hans succes.
- Sidste efterår vandt han en test i den nye kraftige Formel Renault. Jeg var faktisk ret nervøs på hans vegne. Jeg var nemlig med i Frankrig til testen, men det gik rigtig flot. En ung knægt med 400 hk på hjulene eller mere. Han er kun 17 år, og langt mere moden end jeg var på banerne, da jeg var i samme alder. Det er hans tredje sæson i rigtige racerbiler i år. Hans mål er Formel 1, og intet mindre end den bedste. Nu må vi se efter i år, så kan det jo være vi finder penge nok til en plads i GP2, lige under Formel 1.
- Det, som piner mig mest, er, at når Kevin kører, er jeg som regel på den anden side kloden i USA eller Canada, men helt ærligt; han er foran mig på alle punkter allerede nu. Han når meget langt - hvis han ellers bliver forskånet for uheld, sagde Jan Magnussen.
Måske i NASCAR
Han løftede samtidig lidt af sløret for endnu et ønske. At komme med i NASCAR-serien, der er langt den største baneserie i Nordamerika på de mange ovalbaner, med løb næsten hver weekend. Han har testet en NASCAR med 900 hk.
- Det var ubeskriveligt vildt, sagde Jan Magnussen, der debuterede i Formel 1, da han var 21 år i Melbourne i Jackie Stewarts nye team dengang. På det tidspunkt var han testkører for McLaren. Det skulle han nok have beholdt - set i bakspejlet, udtalte han, men han blev Formel 3 mester i Stewarts team, og følte han kendte familien.
Mødet hos FTZ var arrangeret af Motor Klubben Centrum.