Analyse: Pris vigtigere end tillid ved bilkøb
Men kunderne vil i højere grad gerne have et udvalg af mærker, når de handler bil, viser kundeanalyse fra Bilbranchen.
Hele 2207 bilejere har svaret, og resultaterne må antages at være meget valide på den baggrund, oplyser Bilbranchen, som foretog en lignende undersøgelse i 2007.
Det er ikke overraskende, at kunderne er blevet mere fokuserede på priser under lavkonjunkturer. Det er dog interessant, at kunderne i højere grad gerne vil have et udvalg af mærker, når de handler bil. Dette er gode nyheder for de mange multibrandforhandlere, og måske kan det være afgørende for de forhandlere, som overvejer at tage flere mærker ind i forretningen, oplyser Bilbranchen.
Mindre vigtig er forhandlerens beliggenhed. Folk kører altså gerne langt for at købe bil. Ligeledes vægtes autorisation ikke højt, og helt i bund ligger bilkøbernes ønske om, at der er tilknyttet et værksted, til det sted, de køber bil, viser analysen.
- Det er tankevækkende, at autorisation ikke er en mere slagkraftig konkurrenceparameter. Især taget i betragtning, hvor store kapacitetsomkostninger de autoriserede forhandlere har forpligtet sig til for at opfylde kravene til at opnå autorisationen. Det må dog antages, at det især er brugtvognskøbere, der trækker statistikken i denne retning, mener Jens Enghave fra Bilbranchen.
Tillid og kvalitet
På værkstedssiden er der ikke sket de store forskydninger i prioriteringen siden 2007. Tillid er stadig vigtigst for de danske værkstedskunder. I modsætning til undersøgelsen af forhandlervalg viser analyse, at pris ikke har haft den samme fremgang, oplyser Bilbranchen.
- Kun 10 procent mener, det er vigtigt, at værkstedet er et "mærkeværksted". Desuden vælger kun otte procent værksted ud fra, om værkstedet er knyttet til den forhandler, hvor bilen er købt. Den megen debat om priser på værksteder på det seneste, har tydeligvis ikke påvirket kundernes prioriteter, påpeger Jens Enghave og tilføjer:
- Dette er et klart signal til værkstederne om, at de kan nå langt ved at tilbyde kunderne god kvalitet i arbejdet og samtidig have nogle mekanikere, som kunderne føler, de kan stole på, i stedet for at fokusere så meget på pris. Prisen skal dog stadig være konkurrencedygtig, og her har mange værksteder nok skruet priserne lidt rigeligt i vejret under højkonjunkturen. Dengang kunne det lade sig gøre, fordi markedet var så stort.
Dårlige oplevelser skræmmer
De faktorer, der kan få bilejerne til at skifte værksted, er naturligt nok dårlige oplevelser og ikke-konkurrence-dygtige priser. Til gengæld er det ikke sikkert, at skift af bilmærke får kunden til at skifte værksted, oplyser Bilbranchen.
- Når man sammenholder de tre analyser af kundepræferencer, tegner der sig et billede af, at kunderne efterhånden ikke tænker så meget i autorisation som en konkurrenceparameter. De kører derhen, hvor det er billigst og udvalget er størst, når de skal købe bil. Når bilen så skal til service eller repareres, vælger de et værksted, hvor de stoler på personalet, og hvor der leveres en ordentlig kvalitet, siger Jens Enghave.
- Analyserne viser, at de autoriserede forhandlere skal ud og kæmpe om kunderne på lige vilkår med alle andre, der ønsker at byde ind på markedet for salg af biler og værkstedsydelser, bemærker han.
Blitz er Bilbranchens konjunktur- og brancheanalyse, og nyhedsbrevet kan downloades gratis på www.bil.di.dk