Der skal tre til en god fejlsøgning
Samspil mellem tre testere er en effektiv og optimal løsning, når fejl på klimaanlæg skal findes.
- Man kommer ikke uden om, at en optimal fejlsøgning på biler med automatisk klimaanlæg kræver brug af såvel en diagnosetester, et digitaltermometer som en fyldestation sidstnævnte er særligt en fordel hvis manometre kan aflæses fra bilen, siger Michael Barslund.
Problemet ved kun at fejlfinde via en diagnosetester er, lyder det fra Dometic, at man dermed kun ser de elektriske værdier. Tilsluttes derimod også en fyldestation, samtidig med at der sættes et digital termometer i frisklufts-dysen, er det muligt på én og samme tid at sammenligne de elektriske værdier fra diagnosetesteren, værdierne fra digitaltermometeret samt trykket fra fyldestationen.
- Hvis for eksempel modstandsværdien er skredet i en temperaturføler, kan man ikke aflæse fejlen i diagnosetesteren. Her er det nødvendigt at sammenholde data fra diagnosetester, målingen fra digitaltermometer og trykket fra fyldestationen, understreger Michael Barslund.
Sammenligning
Serviceteknikeren har flere gange stået med en føler, som gav en forkert værdi, og hvor fejlen kun blev fundet, fordi der blev sammenlignet data fra de forskellige tests. Han giver et helt konkret eksempel på, hvordan et værksted for nylig har haft stor gavn af at anvende tre testere på klimaanlægget:
- De fik en næsten ny bil ind, som larmede i kompressoren ved 2.800 omdrejninger. Umiddelbart mente værkstedet, at det måtte være en fejl i kompressoren, men en ny kompressor larmede også. Først ved at tilslutte de 3 testere viste det sig, at diagnosetesteren målte at fordamperen var +8° C, mens digitaltermometer og fyldestation målte den til -9° C. Denne fejlsøgning tog cirka 15 minutter, og fejlen blev hurtigt rettet. Det er et eksempel på hvor vigtigt og tidsbesparende det er at anvende tre testere ved professionel fejlsøgning - dermed undgår man unødige fejlreparationer, siger Michael Barslund fra Dometic.