Logistikken forbedret på bare tre måneder
Da DanGlas flyttede i nye lokaler 1. oktober 2009, var et af målene at opnå en forbedret logistik. Flytningen har vist sig at give resultater hurtigere end forventet.
- En af de ting vi har kastet os over, er både intern og ekstern logistik, siger Viggo Hansen, direktør i Danglas.
- Samtidig har vi kunne forbedre vores indkøb væsentligt, da vi nu i langt større grad har mulighed for at hjemtage hele containere og fulde trucks. Førhen var vi grundet pladsen på lageret nødsaget til at købe ind i langt mindre portioner for at kunne håndtere logistikken på det gamle lager.
Mange fordele
Rækken af fordele for DanGlas ved det nye lager er lang.
Et nyindrettet lager, hvor der tages højde for varernes gennemløbstid, betyder ligeledes et bedre flow og særligt på de gængse varer. Eksempelvis bliver de varer der flytter sig hurtigst de såkaldte fast movers ikke pakket ud af kasserne - de tages direkte fra kasserne og ud i leveringsbilen.
- Når vi plukker varer fra lageret benytter vi specielle pakkevogne, hvorpå vi samler varer fra lageret, forklarer Viggo Hansen. Når en medarbejder udskriver en pakkeseddel er den opbygget sådan at varerne kan tages i rækkefølge dels for at optimere tiden til pakning, dels for at medarbejderne skal gå mindst mulige skridt.
- Vi gør det modsat mange i tiden! Vi både opbygger og udbygger varelageret med endnu flere for-, bag- og sideruder, fortæller Viggo Hansen.
- Vi også ruder til Mobilhome på programmet nu. Vi har oplevet en stigende efterspørgsel på disse ruder, hvorfor vi nu håber at kunne imødekomme endnu flere kunders ønsker på sortimentssiden.