Volvos store overraskelse
Hvad skal man med en dyr hybridbil, når Volvo V50 lover samme gode forbrugstal. Det er en af årets helt store overraskelser.
Pladsen er dog ikke den største overraskelse med den nye Volvo. Det er konceptet, som Volvo kalder for DRIVe med den lille dieselmotor på kun 1.6 liter, der yder 109 hk, med Stop & Go til 360.104 kroner. Uden Stop & Go er prisen 345.102 kroner, og priserne begynder fra 315.102 kroner. Det er vejledende udsalgspriser, hvor der måske kan forhandles om lidt rabat.
Det, som overrasker mest, og virkelig er imponerende, er den kendsgerning, at Volvo lover et gennemsnit på 25,6 kilometer per liter i den fine bil med lækkert udstyr og god bagageplads med fem i kabinen. Det nåede vi dog ikke op på med "kun" 19,5 kilometer literen, og det tilmed i koldt vejr med frostgrader og flere koldstarter.
Hvad gør så, at Volvo kan opnå så gode forbrugstal? Det spørger mange om. Det er ikke fordi, der er sekstrins gearkasse - det behøves ikke, mener Volvo. Transmissionen er femtrins, med lidt højere gearing i tredje, fjerde og femte gear, hvilket kan spare op til 18 procent, optimeret servostyring, som sparer syv procent, forbedret motorstyring, som sparer 39 procent, aerodynamiske forbedringer, der giver 25 procent og dæk med lavere rullemodstand, samt forbedret gearolie.
Hvad skal man så med en dyr hybridbil? Nuvel, Volvo er som nævnt heller ikke billig. Dertil kommer, at Volvo som bekendt i mange år har sat normen for sikkerhed i en personbil. Den lille Volvo V50 med den gode plads og de mange sikkerhedsdetaljer har det hele i testbilen, som dog også var udstyret med en del ekstraudstyr såsom xenon forlygter, regnsensor, nøglefri betjening, fartpilot, fornemt audioanlæg, barnesæder integreret i bagsæderne og meget mere. Samt som noget nyt BLIS, Blind Spot Information System, med et lille orange lys, der advarer, når biler kører indenom eller udenom og ikke kan ses i den såkaldte døde vinkel. Det er smart og en ekstra sikkerhed. Hvis man bliver træt af det orange lys, kan man slukke for systemet, men det tror jeg ikke, man gør.
Luksus om bord
Volvobiler er luksus og derfor en smule dyrere end andre, men også i en kvalitet, der berettiger til priserne. Sammenligner man med for eksempel konkurrenten Audi, så er Volvo nået langt med økonomiske motorer. En Audiejer fortalte mig, da han så, der holdt en Volvo V50 DRIVe i min indkørsel, at han ikke kunne køre det, som Audi lovede, og det var en del under det, vi kom ud med i Volvo'en. Det irriterer ham og burde mere frem i medierne i disse tider, hvor lavt CO2-udslip er på alle læber over hele kloden. Meget få biler klarer det, som står skrevet i de flotte, farvestrålende brochurer.
Volvo'en leder kun 104 gram CO2 pr. km ud, men er den mon vaks nok?, ville flere vide. Den kører 190 kilometer i timen på toppen, med 0-100 kilometer på 11,3 sekunder, og komforten er "second to none" - et Volvo-kendetegn. Kørestillingen, instrumenteringen og sikkerheden er vanen tro tip top. Her har Volvo altid haft ry for sæder, som kan klare dårlige rygge. Det samme hos Saab.
Tyst dieselmaskine
Undervejs er det umuligt at høre, at der ligger en dieselmaskine i bilen. Det er faktisk overraskende, så lydsvag den er, udtalte en medpassager, der har arbejdet med biler hele livet som mekaniker med eget værksted. Han troede, det var en benzinmotor. Volvo oplyser, at V50 DRIVe 1.6 kan køre 1333 kilometer på én tankfuld brændstof, 62 liter. Det skal nok være med vinden i ryggen og meget slap speeder, men Volvobilen er kort og godt en positiv overraskelse. Den større V70 fås med samme motor, og i løbet af nogle uger kommer samme V70 og S80 med yderligere optimering til mindre CO2-udslip, kun 119-120 gram/km for de store biler, og længere på hver liter brændstof.