Tip til udskiftning af kobling
Koblinger bør kontrolleres for sideværts vandring før montering. Det gøres med et specialværktøj.
- Værkstedsmedarbejderne forventer med rette et problemfrit produkt fra producenten og forsømmer derfor kontrollen af koblingsnavets sideværts vandring, siger Martin Lauritzen. Det kontrolleres naturligvis, at hvert enkelt koblingsnav kan dreje frit efter fremstillingen, og de frigives kun til salg, hvis de består denne test.
- På den ofte lange vej fra produktion til værkstedet er det derfor muligt, at koblingsnavene bliver beskadiget ved transport, håndtering eller opbevaring, forklarer Martin Lauritzen.
Lille indgreb - stor effekt
Derfor anbefaler ZF Services, at hvert koblingsnav kontrolleres for sideværts vandring før montering. Det sker med et specialværktøj i den yderste tredjedel af koblingsbelægningen. Hvis den målte afvigelse er større end 0,5 millimeter, skal koblingsnavet korrigeres med en justeringsgaffel, da koblingen ellers ikke skiller problemfrit. Det betyder, at den mindste afstand mellem koblingsnav og svinghjul eller trykplade brokobles, så der altid er kraftlukning mellem motor og gearkasse.
- Medarbejderne på værkstedet skal kun bruge tre minutter på at kontrollere koblingens sideværts vandring, understreger Martin Lauritzen.
- En krævende emballering, som beskytter indholdet mod alle tænkelige skader, ville resultere i højere priser på vores produkter. Det står ikke i noget videnskabeligt og miljømæssigt forhold.
Den rigtige dosering
Usikkerheden hersker også ved smøring af koblingsnavets eller gearakslens navprofiler. Hvis der ikke smøres med fedt, dannes der rust på tandflankerne, og det bliver inden længe vanskeligt at adskille. Hvis der smøres for meget fedt på slidbelægningen, begynder koblingen at glide.
- Fedt i koblingsnavets navprofil hører til korrekt montering af en kobling. Dog skal det være i rette mængder og kvalitet, siger Martin Lauritzen.
Derfor indeholder alle Sachs-koblingssæt fra ZF Services en fedtpude med en særlig højydelsesfedt. Mængden er tilstrækkelig til at smøre navprofilen en gang. ZF Services anbefaler, at man først smører navprofilen og gearakslen. For at fordele fedtet jævnt skal gearakslens koblingsnav bevæges nogle gange frem og tilbage. Derefter fjernes overskydende fedt.
- Hvis udrykkerens skivemuffe er fremstillet af plast, må der ikke bruges fedt, siger Martin Lauritzen. Som tommelfingerregel kan man sige: Hvis materialeparringen er den samme (føringsrøret og skivemuffen til udrykkeren er fremstillet i metal), skal begge dele smøres ens. Hvis materialeparringen er forskellig (metal/plast), må der ikke smøres med fedt.