BYD er forsinket til Danmark
Kineserne prioriterer USA før Danmark, meddeler importøren Nic. Christiansen.
- De fremstillede 100.000 biler i 2008, og i 2009 blev det til 400.000 enheder. I år forventer de at fremstille 800.000 biler. BYD har for stor succes på det kinesiske hjemmemarked. Det er lidt irriterende for os. Nu bliver introduktionen herhjemme i hvert fald ikke før i løbet af sidste halvår 2011. Meget tyder på, at BYD foretrækker markedet i USA før Europa, forklarer adm. direktør hos Nic Christiansen, Anders Hansen efter møder med BYD ledelsen.
Build Your Drams har i øvrigt indkaldt til europæisk forhandlermøde i forbindelse med Geneve udstillingen i begyndelsen af marts.
BYD udstillede igen i år på den netop afviklede biludstilling i Detroit, hvor der blev vist flere nyheder. Blandt andet plug-in, og modellen e6 der en ren el-bil, som kan oplades 50 procent på kun 10-15 minutter og kører 160 kilometer på toppen med 0-100 kilometer på kun 8,0 sekunder.
BYD oplyser, at rækkevidden på fuldt opladede batterier er 400 kilometer, hvilket er noget af det længste vi endnu har hørt, uden at hele bilen skal fyldes med batterier.
Den anden nyhed var modellen F3 DM, som er en hybrid version med Mitsubishi motor.
Anders Hansen har tidligere udtalt, at han ikke begynder importen af det kinesiske modelprogram, før der foreligger gode crashtest fra EuroNCAP.
BYD er verdens største producent af lithium-ion batterier. BYD ledelsen har tidligere oplyst til Motor-magasinets udsendte, at selskabets mål helt klart er at blive verdens største og førende bilproducent, med tiden. Foreløbig er der godt gang i de kinesiske hjul med en fordobling af kapaciteten år efter år.