140 kilogram lettere Mercedes SuperLight
SL500 er 125 kilogram lettere i den nye generation, blandt andet fordi 90 procent af karrosseriet er i aluminium, som er 100 kilogram lettere end det tidligere i stål. Resten af vægtbesparelsen kommer fra komponenter, der ligeledes er i aluminium eller andre lettere materialer. Aluminiumindustrien arbejder allerede på fuld kraft for at følge efterspørgslen, som uden tvivl går en stor fremtid i møde på bekostning af stålet. SL står for Super Light, som passer bedre i den nye generation end tidligere.
Den nye model er vokset med 50 millimeter i længden med en øget akselafstand på 25 millimeter, og sporvidden er øget med 10 millimeter foran og 70 millimeter bagunder.
Mercedes har ofte været først med det sidste nye såsom ABS og ESC. Bang & Olufsen har i samarbejde med Mercedes-AMG udviklet en nyt lydsystem, der bliver tilbudt som ekstraudstyr i den nye SL, men udstyret bliver også tilbudt i alle andre Mercedes-modeller senere. Det var i øvrigt den første SL i 1952, der kom frem med mågevingedøre, som i dag er forbeholdt den nye SLS.