23948sdkhjf

Chrysler skal redde Fiat

Fiat reddede Chrysler fra at bukke under i finanskrisen. Nu er det snarere omvendt.
Italienske Fiat reddede amerikanske Chrysler ud af den økonomiske situation i 2009, hvor Chrysler igen var ved at gå ned. I dag ejer Fiat 53,5 procent af Chrysler, men det økonomiske resultat er i dag omvendt. Nu er det Chrysler, der tjener flest penge.

Fiat har store problemer med at sælge biler i Sydeuropa på grund af den dårlige økonomiske situation på flere af de store markeder, inklusive Italien.

Mere end to tredjedele af det samlede resultat, som de to selskaber kom ud med i årets tredje kvartal, kommer fra Chrysler, der har haft held og dygtighed til at komme med de rigtige nye modeller, som kunderne synes om i USA. Fiat har haft en tilbagegang i salget i Europa på hele 17,4 procent i år.

Der er også Fiat-problemer i USA, hvor den lille Fiat 500 er introduceret. 29 af de 130 nye Fiat forhandlere har endnu ikke solgt én eneste Fiat 500, skriver Detroit News. Nu tilbydes kunderne 500 dollar i rabat.

Prognosen for hele 2011 var 50.000 enheder. I årets første 10 måneder er der solgt 15.826 Fiat 500. Fiat chefen Sergio Marchionne er, som tidligere nævnt, under hårdt pres fra de meget aktive fagforeninger i Italien, fordi de mener, at han er på vej til at flytte endnu mere produktion til udlandet, hvilket også er tilfældet.

For dyrt i Italien

Marchionne har påvist sort på hvidt, med oplysning om lønninger med mere, at det er meget dyrere at fremstille biler i Italien end for eksempel i Polen, og ikke mindst i Kina, hvor man sparer den lange skibstransport.

Den nye generation Lancia Ypsilon skal fremstilles i Polen, og ikke længere på Sicilien, og partneren Guangzhou Automobile Group Co. Ltd. i Kina skal fremstille Alfa Romeo til de asiatiske markeder allerede fra juli næste år med en årlig kapacitet på 140.000 enheder.

Bedring i 2014

Sidste nye fra Fiat er oplysningen om, at Fiat i 2012 drosler produktionen ned i Europa med 300.000 enheder. Prognosen var ellers 1,15 millioner enheder i år, og 1,3 millioner i 2012.

- Vi får et meget sværere 2012 i Europa. Det viser alle prognoser, udtaler Marchionne. Han betegner Europa som et "wildcard", mens det ser lidt bedre i USA generelt. Han har samtidig udtalt, at Fiat og Chrysler ikke fusionerer til ét selskab før tidligst i 2014. Han er dog så meget optimist, at han forudser, at salget af Fiat-Chrysler i 2014 vil ligge på omkring seks millioner enheder, når krisen i Europa forhåbentlig er ovre.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08