23948sdkhjf

Forslag til ny bilskat fra bilentusiaster

Konkret udspil af ny registreringsafgift fra Bil Magasinet, som savner debat om emnet.
Registreringsafgiften på nye biler skal reduceres til 30 procent af bilens pris minus rabat for sikkerhedsudstyr. Til gengæld skal den årlige afgift for at bruge bilen fordobles med mulighed for afregning på månedsbasis. Samtidig skal den årlige afgift gradueres efter, hvor langt bilen kører på literen. På sigt skal denne afgift overtages af en egentlig kilometerafgift, der dog omgående udbydes som en mulighed målrettet biler og bilister, der kører mindre end 5000 kilometer om året.

Så lydes lyder forslaget fra redaktionen bag Danmarks største bilblad, Bil Magasinet.

- En del af tanken med forslaget er at pille dramatikken ud af diskussion om afgifter, siger chefredaktør Mikkel Thomsager, som mener, at der mangler debat om en omlægning af den danske registreringsafgift under den nye socialdemokratiske regering.

Ifølge forslaget skal elbiler fortsat være afgiftsfri, og opladningshybrider skal have nedsat afgift. Begge biltyper skal desuden have særlige trafik-fordele.

Det er essensen af Bil Magasinets forslag til en omlægning af bilafgifterne i Danmark. Udkastet bygger på det forslag, som FDM tidligere har fremsat, men tager desuden hensyn til Danmarks bilentusiaster, som med dette forslag fortsat kan eksistere til gavn for statskassen, oplyser bladet.

Afgift på at bruge bilen

Præmissen for Bil Magasinets forslag er, at det samlede afgiftsprovenu fra biler skal være uændret.

- Bil Magasinet vil grundlæggende gerne fjerne al afgift på køb af nye biler, men der er næppe en bivej uden om den indtægt, som bilerne hælder i statskassen – omend indtægten fra 2010 faktisk kun udgjorde to procent af statens samlede indtægter på skatter og afgifter. Til gengæld er der ikke enighed om, hvad det provenuneutrale beløb er. Bil Magasinet tager beløbet fra 2010 som udgangspunkt. Da lagde registreringsafgiften 13,8 milliarder i statskassen. Det er altså, hvad vi skal have i kassen uanset omlægningen, siger Mikkel Thomsager.

- Grundlæggende foreslår vi at reducere afgiften på det at købe bilen og i stedet lægge den på det at bruge bilen. Det vil sætte os i stand til at købe nye og dermed mere sikre og mere miljørigtige biler (uanset størrelse), som vi til gengæld vil bruge med større omtanke. Det er i alle henseender en mere afbalanceret løsning, mener han.

Forslaget står at læse i det kommende nummer af Bil Magasinet, der udkommer den 15. december.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078