Så er hanen åbnet for naturgas-kørsel i Danmark
Elbilen står i vejen for de CO2-venlige naturgasbiler var blandt meldingerne, da Naturgas Fyn forleden indviede landets første naturgas-tankstation i Odense under overværelse af transportminister Henrik Dam Kristensen.
- Det er som at køre enhver anden bil. Der er ingen forskel. Jeg husker fra drengeårene hjemme i Vorbasse, at der var tankmulighed for gas, men hvorfor gasdrift til biler stoppede, ved jeg ikke. Når det var muligt i Vorbasse dengang, må det have været muligt over hele landet, udtalte Henrik Dam Kristensen.
Den nye regering havde samme dag fremlagt en ny energiplan for de kommende år. Henrik Dam Kristensen kunne love, at regeringen vil se på gasafgiften i løbet af foråret. Naturgas koster det samme som benzin, men der er 25 procent mere energi i en kubikmeter gas, sammenlignet med benzin. Naturgas udleder dermed 30 procent mindre CO2 end en benzinbil, og er på højde med de nyeste dieselbiler.
Den helt store fordel er imidlertid, at de farlige kvælstoffer, NOxer, reduceres med op til 90 procent. Kører man på biogas, forsvinder CO2-udledningen helt.
Danmark er et uland
Danmark er imidlertid et uland på området og bliver sammenlignet med Rumænien, Estland og Slovenien, hvor der heller ikke kører gasbiler, udtalte adm. direktør Bjarke Pålsson, Natugas Fyn. Det er lande, som Danmark normalt ikke sammenlignes med, men det ønsker Naturgas Fyn at gøre op med. Foreløbig er der kun denne ene påfyldningsmulighed i Odense.
- Nu må vi se på udviklingen. Derefter vil der komme flere, udtalte en repræsentant fra Naturgas Fyn, der samtidig gjorde opmærksom på, at Danmark har et stort gasnet liggende på kryds og tværs af landet. Det er nemt at opstillede påfyldningsstationer overalt.
Tænk mere på gas
Direktør Bent Rosendal, VW Erhvervsbiler, opfordrede transportministeren og den nye regering til at tænke i nye baner.
- Der har været fokuseret alt for meget på elbilen i de senere år med biler, som kun har en aktionsradius på 70-80 kilometer. Gas har en langt større fremtid på langt sigt. Ok, i dag er det et spørgsmål om afgift, som transportministeren i dag har lovet bliver ændret i løbet af foråret.
- En anden meget vigtig sag er, at alle kun fokuserer på CO2 udslippet, men de meget farlige NOxer indgår ikke i regeringens beregninger. Det er forkert. Det er dem, som skaber farlige sygdomme og koster det danske samfund millioner af kroner årligt, sagde Bent Rosendal.
Elbiler står i vejen
Naturgas Fyns Adm. direktør Bjarke Pålsson fulgte op med følgende:
- Danmarks ensidige fokusering på elbiler står i vejen for andre teknologier, der kan medvirke til at gøre transporten mere grøn. Olie udgør cirka 40 procent af Danmarks energiforbrug, og 60 procent af dette står transportbranchen for. Det skal nedsættes i de kommende år, for at gøre os fri af olien. Det indgår jo i regeringens plan.
- Vi har i Danmark sovet godt og grundigt i timen i mange år med hensyn til gas, og gasdrift bliver endnu mere grøn, når vi om et til to år supplerer med biogas, sagde Bjarke Pålsson.
Der var mulighed for at efterprøve Henrik Dam Kristensens lovprisning af gasdrift. Motor-magasinets udsendte er helt enig med ham i, at det ikke er til at mærke forskel på, om det er benzin, diesel eller gas, der ligger i tanken. Dermed er også gasbiler vejen frem mod fossilfri kørsel.