Forsøg med biodiesel i Odense
Vognmandsfirmaet Poul Schou A/S, Odense, har startet et forsøg med biodiesel i syv lastbiler.
Der medvirker lastbilerne Iveco 35S18VA, Volvo FM 12 8x2, Volvo FM 6x2, Scania P310 6x2x4, MAN 35.400 8x4, samt en Scania olietrækker plus en enkelt personbil, en VW Touran.
Vi ønsker med denne test at se forskellen mellem almindelig diesel, og diesel iblandet op til 30 procent biodiesel, fortalte sekretariatschef hos OK Olie Svend Lykkemark.
- Vi vil samtidig finde ud af, om der er fordele ved at benytte bedre olier i bilerne.
Basedieselen er den almindelige standard fossile diesel i henholdsvis sommer- og vinterkvalitet, men i hård kulde er biodiesel af den nyeste generation ikke velegnet. Man benytter i stedet biodiesel fremstillet af raps (RME), men så snart temperaturen tillader det, vil bio-komponenten være 2. generations biodiesel.
Svend Lykkemark fortalte, at man i for eksempel i Tyskland, hvor der kører mange lastbiler på biodiesel, har opvarmede tanke, der eliminerer problemet i kulden.
Det vi ønsker at se, er forskellen uden at ændre på lastbilerne, og uden ekstra omkostninger for vognmanden.
Målinger undervejs
I løbet af de 12 måneder testen varer, tages der løbende prøver af motor- og gearolier, ligesom oliefiltre kontrolleres og skiftes, brændstofforbruget måles, og der foretages røggasmålinger.
Formålet er at reducere CO2 udledningen med op til 20 procent hen over året med samme kørselsmønster som hidtil.
CO2 udledningen bliver reduceret med 25 til 30 tons CO2, som svarer til tre danskeres årlige CO2 udledning. Biodiesel har lidt mindre energi, men det forsøger vi, at kompensere med bedre olier, udtalte kommunikationschef hos OK Olie, Lene Bonde.
Det er OK Olie, der har opsat en stor tank hos Poul Schou med biogas fra Daka i Jylland, hvor man kan iblande 10 til 20 og 30 procent biodiesel afhængig af udendørs temperaturen.
2. generations biodiesel udvindes af slagteriaffald, fedt eller andet affald.
Meget tyder på, at smøreegenskaberne er bedre, og antallet af farlige partikler ser også ud til at være færre, men det ved vi meget mere om senere. Den eneste svaghed er som nævnt kørslen i frostvejr, oplyste Svend Lykkemark.
Poul Schou
Vognmandsfirmaet Poul Schou blev startede i 1940 i midten af Odense, og har i dag 75 medarbejdere og 55 lastbiler, der udfører alle slags opgaver over hele landet fra kran- til blokvogne, affald og genbrug, makulering med mere. Firmaet ledes i dag af direktør Poul Henrik Schou, der er tredje generation på adressen Rugårdsvej 321 i den vestlige del af Odense.
Vi har haft OK Olie, som kunder i mere end 70 år, så da vi fik forespørgslen, var det helt naturligt for mig at sige ja til testen i biler, der ikke skal bygges om eller gennem andre ændringer, fortæller Poul Henrik Schou.
Udover transport af varer, affald med mere land og rige rundt, har Poul Schou også et par andre interessante aktiviteter, makulering af fortrolige papirer, ringbind, harddiske og cder, hvor kunderne er banker, apoteker, advokatkontorer, revisorer, læger, ministerier, kommuner og mange andre typer virksomheder, hvor der skal passes på personlige og fortrolige data - også når de skal destrueres sikkert og forsvarligt. Poul Schou leverer sikre beholdere, som tømmes og makuleres efter behov. Alle ansatte, der arbejder med denne aktivitet, er clearet af politiet og har rene straffeattester. Dertil kommer et stort dokumenthotel, så kunderne får frigjort plads til andre mere nyttige formål. Der er også et højt sikkerhedsniveau omkring dokumenthotellet med rambuksikrede porte og skadedyrsbekæmpelse med mere.