Elbil-testcenter til 2,1 milliarder kroner
Specielt dedikeret til elbiler får centret blandt andet otte testbænke til elmotorer. Modsat de traditionelle testbænke, der bruges til at teste benzin- og dieselmotorer, kører disse på 400 V batteri og skal benyttes til at måle elmotorernes holdbarhed, ydeevne og sikkerhed. De tests, der gennemføres på motorerne, svarer til 20 års brug og mere end 300.000 kilometers kørsel.
Desuden er der etableret 41 testbænke udelukkende med det formål at teste batterierne i enhver tænkelig situation. Blandt andet tester man batteriernes holdbarhed ved hurtig opladning, delvis afladning og almindelig opladning under mange forskellige og ekstreme temperaturer. Hver enkelt komponent af batteriet bliver testet, og mere end 170.000 timers test vil hvert år blive udført på batterierne.
I alt bliver der udført 15 forskellige tests af lithium-ion batterierne - lige fra batteriernes opførsel ved kortslutning til brand og kollisioner.
- Den massive investering i Lardy Testcentret vil gøre os i stand til at opnå vores mål om at blive den førende producent af elbiler i Europa, udtaler Jacques Prost, Renaults vicedirektør for motorudvikling.