Focus-seriens arbejdshest
Den nye Ford Focus er rost til skyerne og leveres med flere motorversioner. Ugens test er arbejdshesten med en villig dieselmotor.
Nu er turen kommet til den nye Focus med 1.6 liters dieselmotor, der yder 95 hk, til 268.650 kroner i Trend-udstyr. De 95 hk er nok til de fleste, der kører meget, som for eksempel den professionelle juniorsælger. Den leveres også med 115 hk motor fra 287.100 kroner.
Det bedre drejningsmoment i dieselmotorerne er en fryd. Den trækker i sjette gear fra 65 kilometer og er en smule højgearet, men det vænner man sig hurtigt til. Ford lover et gennemsnit på 23,8 kilometer per liter i begge versioner. Vi kom ud med 17,5 kilometer per liter, men den kan køre længere på hver liter, hvis man kører mange lange ture dagligt. Vort gennemsnit var som sædvanlig baseret på bykørsel og enkelte lange ture. Dieselversionerne er placeret i energiklasse A, og de leveres også som stationcar, hvor der er pæn plads til fem personer. I testversionen er der plads til 490 liters bagage eller 1515 liter med foldet bagsæde. Den nye serie leveres også med 1.6, 105 hk, som den billigste fra 251.400 kroner.
Flot udstyr
Focus-serien er blevet hædret for sikkerhedsudstyrsniveauet på niveau med langt dyrere biler. Det er dog ikke standard, men kan købes i ekstrapakker, som øger prisen en del.
Testbilen var udstyret med det hele, som også var tilfældet med 1.6 liters benzin Ecoboost i den tidligere test. Blandt andet Stop & Go, el-spejle, opvarmet forrude, parkeringssensor, programmeret motor- og kabinevarmer, tonede ruder, og en audiopakke med en flot Sony-radio og navigation. Blis, der advarer føreren om bagfra kommende biler i den blinde vinkel, sidespejle der vipper ved parkering, advarsel om utilsigtet vejbaneskift, samt automatisk sidelæns parkering i byen, ekstra lygter og meget mere.
Det er muligt i bestillingen at tilkøbe ni forskellige pakker, hvor den dyreste er luksussædepakken med kabinen i læder og seksvejs el-justerbart førersæde, der koster 25.000 kroner.
Når alt dette er nævnt, er det vigtigt samtidig at omtale de gode sikre køreegenskaber, den ret lydsvage kørsel, samt den fine kvalitet. Ford Focus er et - måske to - trin op af stigen i mellemklassen, hvor den overgår konkurrenterne med det nye avancerede sikkerhedsudstyr, der som nævnt kan tilkøbes ekstra. Med 1.6 liter moderne dieselmotor er det ligeså stor en positiv overraskelse, som den tidligere testede 1.6 liter Ecoboost med 150 hk.