23948sdkhjf

Stenhøj får fodfæste i Kina

Den danske producent af løfteudstyr har en klar målsætning om at blive en betydelig international aktør på markedet for værkstedsudstyr. Foreløbig ser det ud til at lykkes, for Stenhøj er ved at få fodfæste på det vigtige kinesiske marked.
Hvis nogen troede, at ordrer til de danske autoværksteder fylder mest i Stenhøjs ordrebog, så kan de godt begynde at tro om igen. For Stenhøj eksporterer 80 procent af produktionen til rundt regnet 80 lande i hele verden, og ordrebogen har det heldigvis godt. Stenhøj har fået vendt udviklingen efter et katastrofalt regnskabsår 2008/2009 med røde tal på bundlinjen. Nu har Stenhøj igen et pænt overskud, hvilket blandt andet skyldes en periode med konsolidering og mange forandringer, men også et stigende antal ordrer.

Stenhøj får eksempelvis en del ordrer fra tyske bilproducenter. Det fremgik af et møde i Rheine, Tyskland, for nylig, hvor Stenhøj havde samlet salgsrepræsentanter fra en lang række lande.

- Vi har lige fået to store ordrer fra VW. Vi skal levere 100 løftere til VW’s udviklingsafdeling. De skal bruge løfterne på elværkstedet, hvor de udvikler elbiler. Desuden skal vi levere 70 løftere til produktionen af VW Amarok. Hver ordre har en værdi af rundt regnet en million kroner, fortæller Søren L. Madsen, adm. direktør for Stenhøj.

Udover VW leverer Stenhøj løftere til bilproducenter som BMW, Porsche og Daimler. Ordrerne er vigtige, ikke bare fordi det i sig selv er store ordrer, men fordi ordrerne er en blåstempling af kvaliteten, som betyder, at de autoriserede værksteder har mulighed for at købe Stenhøjs produkter.

Stenhøj-løftere i Kina

De tyske bilproducenter er samtidig adgangsbilletten til det vigtige kinesiske marked, for når de tyske bilproducenter etablerer bilproduktion i Kina, foretrækker de Stenhøj-løftere frem for de billigere kinesiske.

- Vi har blandt andet solgt 400 løftere til BMW i Kina, og vi har lige fået den første ordre fra Porsche i Shanghai, fortæller Søren L. Madsen.

- Prisforskellen mellem europæiske og kinesiske producenter af løfteudstyr er massiv. Derfor er vi i gang med at etablere produktion i Kina, hvor vi vil søge produktionsgodkendelse alene til de markeder derude. Når vi får den produktion etableret, kan vi begynde at kigge på de andre bilmærker, der er til stede i Kina, såsom Honda og andre, uddyber han.

Stenhøj vil dog ikke forsøge at sælge sine lifte til kinesiske bilproducenter og slet ikke til kinesiske autoværksteder, dertil er kineserne stadigvæk alt for langt bagud rent teknologisk.

- Så vi koncentrerer os om de internationale bilproducenter. Vi har desuden planer om at ansætte en medarbejder i Kina, som skal repræsentere os og markedsføre vores brand, så den dag kineserne er mere klar end de er i dag, så er vi et godt kendt brand, siger Søren L. Madsen.

Relativt svært år i vente

Markedet for løfteudstyr har generelt været stigende i 2010 og 2011. På vigtige markeder som Tyskland og Storbritannien har Stenhøj oplevet vækst, men spørgsmålet er, hvad der vil ske i det kommende år med en europæisk økonomisk situation, der virker alt andet end afklaret.

- Vi forventer, at 2012 bliver svært. I Tyskland går det relativt godt, og I England tager vi markedsandele, ligesom de skandinaviske lande kører ganske udmærket.

- Desuden er vi blevet meget stærkere på servicesiden, og serviceområdet er knap så hårdt ramt af konjunkturerne, siger Søren L. Madsen, der derfor alligevel ser fortrøstningsfuldt på fremtiden den økonomiske situation til trods.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078