For travlt til at indvie nye lokaler
Nordic AutoParts oplever stigning i især eksportdelen og vil udvide med nye varegrupper fra nyt domicil.
- Vi har simpelthen haft for travlt. Krisen har for os betydet, at man ude i verden ikke bare sidder bevidstløst og kører på rutine ved at trykke på de sædvanlige knapper. Man er blevet mere åbne overfor nye samarbejdspartnere, og det har øget vores eksportandel. Vi har reelt fået en del større kunder på grund af krisen, fortæller John Skovdal Larsen. Han har siden 1998 drevet firmaet sammen med sin kompagnon Henning Bjerregaard Nielsen, og i dag tæller NAP 15 ansatte, inklusive en handelselev og logistikelev. Makkerparret er uddannet i reservedele hos henholdsvis Blumensaat (Opel) i Silkeborg, nu Uggerhøj, og hos Dysehøj (Opel) i Brabrand.
Grunden til byggeriet har de haft nogle år. Det nye byggeri rummer 450 kvadratmeter administration og små 1000 kvadratmeter højlager, der giver mulighed for omkring 1600 kvadratmeter lagerplads.
Vil øge e-handel
Flytningen til større lokaler er et led i virksomhedens strategi inden for salg af et komplet sortiment af sliddele, motordele, skadesdele og interiør til Audi, Opel, Porsche, Seat, Skoda og VW som OE og matchende OES. 60 procent af delene afsættes herhjemme, 40 til eksportmarkeder i Europa.
Den nærmeste fremtid skal NAP bruge til at stabilisere sig efter flytning. Men derefter vil man øge på såvel eksport samt hjemmemarkedet via et bedre setup inden for e-handel, måske gennem systemet Tecdoc. Det er ikke helt afgjort endnu. Men indehaverne bruger gerne sine associerede medlemskaber af CAD og D.A.F. til at finde gode løsninger.
Mere kvalitetsbevidste
95 procent af omsætningen i NAP ligger på udenlandske produkter, og der er kommet nye varegrupper til med især turboladere fra Garrett og BorgWarner, samt Budweg calipre. Et samarbejde med danske Triscan har lagt blandt andet Bosch startere på hylderne, som også rummer dele fra Delphi.
Reservedelene sælges i fire prisgrupper med rabatstruktur. Delene ryger ud til værkstederne i oplandet omkring Århus på fem daglige vareture, til resten af landet og verden med fragtmænd og Post Danmark.
- Vi oplever, at kunderne er blevet mere kvalitetsbevidste end for fem år siden og ikke længere kun spørger til prisen. De har prøvet forskellige øst-varer, men det er blevet for dyrt i reklamationsarbejde, er de meldinger, vi får, fra værksteder og grossisters. Hos os er det dermed et spørgsmål om at kunne købe rigtigt ind, siger Henning Bjerregaard Nielsen. Nyt i virksomheden er også værktøj fra Ampro på efterspørgsel, ligesom katalysatorer, udstødningssystemer og styretøjsdele sælges fra et diminutivt lager, som helst opererer med salg på efterspørgsel.
Nordic AutoParts ApS havde et overskud netto i 2010 på 920.000 kroner og en registreret egenkapital på 3,5 millioner kroner samt en soliditet på 44 procent, ifølge KrakMarkedsData.