Begejstring er en forudsætning for LR Parts
LR Parts i Skanderborg er et utraditionelt værksted. Udover at man har specialiseret sig i Land Rover, ombygninger og ny teknologi er mekanikerne ansat på funktionærvilkår på fast månedsløn.
Værkstedet er opdelt i to næsten lige store rum, hvor det ene i øjeblikket undergår en større renovering. Det andet indeholder blandt andet kontoret, som er specielt med sine store vinduer. Ude på værkstedet, lige op af kontoret, finder man kundeventerummet, som i dette tilfælde ikke er et rum, men en stole- og sofagruppe med tilhørende bord, kaffe og læsestof, hvorfra der også er frit udsyn til hele værkstedet og dets i alt otte ansatte.
Ny elektronik
- Vi har specialiseret os i Land Rover, men udover at servicere disse biler, drejer det også om Morgan, TVR, Porsche, Nissan Skyline og de store BMW-modeller som M3 og M5 og selvfølgelig også almindelige biler. Vi foretager vi også en del ombygninger af ældre Land Rover-biler, som får større motorer, andre gearkasser, nyt styretøj og andre bremser. Bilerne af i dag er også fyldt med lækker elektronik, som gør hverdagen lettere. Men da mange er glade for deres måske lidt ældre Land Rover eller Range Rover, vælger en hel del at få os til at sætte ny og moderne elektronik i bilerne. Det handler om indbygning af TV i instrumentbordet, så det er muligt at se digitalt fjernsyn, styring af Ipod fra bilens skærm, internet og mail, røreskærm og endelig et interface-system, så alle systemerne kan tale med hinanden. Indimellem hænder det også, at det vi laver, er det som andre hævder ikke kan lade sig gøre, fortæller Peter Kaasgaard.
Flad struktur
Indretningen af værkstedet og det åbne kontor leder umiddelbart tankerne hen på en flad struktur, og det er netop, hvad det handler om, siger indehaver Peter Kaasgaard. Strukturen og beslutningsvejene skal være så flade og så korte som overhovedet muligt. Derfor er det kun de største overordnede beslutninger, han tager stilling til. Alt andet er overladt til mekanikerne på værkstedet, som selv sørger for at styre og strukturere arbejdet. Det er også et bevidst valg, at der ikke er personlige værktøjsskabe, da det giver den nødvendige fællesfølelse og samhørighed.
- Værkstedet skal være en helhed, som alle har ansvaret for. Vores valg betyder, at vi aldrig har problemer med hverken udstyr eller manglende værktøj, netop fordi det er et fælles ansvar, at alt kommer på plads og er i orden. Står én af mekanikerne med et problem til fyraften, hjælper vi alle til, så vi kan få bilen færdig, siger Peter Kaasgaard. Men udover det, er alle mekanikerne og resten af staben ansat på funktionærbasis, og dermed får vi alle fast løn hver måned. Udover det så spiser vi varm mad hver dag til middag, og vi tager også på firmature, er ude at spise og i biografen sammen, når det passer ind i krammet, afslutter Peter Kaasgaard.