23948sdkhjf

Sydkoreansk charmetrold

Den lille nye Kia Picanto blev i august måned den mest solgte personbil i Danmark. Det viser samtidig nye tider hos kunderne.
Da Kia importselskabet lancerede den nye Picanto, var det blandt andet med ordene, at den er blevet voksen. Lidt overdrevet, for den er stadig lille, men til gengæld bedre end forgængeren med en pæn finish. Korrekt. Picanto er vokset en smule, hvilket kommer bagsædepassagerne til gavn. Den lille bil viser samtidig, hvad danskerne interessere sig for i dag: Priserne, der som sædvanlig er gode fra Kia med en startpris fra 89.999 kroner.

Testbilen, Motion Plus, med enliters 69 hk motor koster 96.999 kroner med ekstraudstyr. Begge priser er plus leveringsomkostninger på 2500 kroner og nummerpladegebyr på 1180 kroner. Dertil kommer ekstra farvetillæg for testbilen på 4499 kroner og måtter til 995 kroner. Kun med hvid lakering er der ingen ekstra omkostninger.

Flere konkurrenter

Konkurrenterne er blandt andet trekløveret Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, der også tilbydes med en lille dieselmotor, som Kia Picanto ikke har. Samt også en bil som Fiat Panda og den storsælgende sydkoreanske konkurrent Chevrolet Spark, der er 5000 kroner billigere end Picanto.

Hvis man benytter bilen som pendlerbil, ligger trekløveret et hestehoved foran med tilbud om dieselmotor, men Kia har et godt argument i sine syv års garanti eller 150.000 kilometer og 12 års garanti mod rustgennemtæring, med serviceeftersyn for hver 15.000 kilometer eller hvert år. Det betyder, at sælger man bilen efter fire-fem år, er der fortsat garanti til den nye ejer.

Dyrt automatgear

Picanto fås også med 1,2 liters motor med 85 hk fra 97.999 kroner. Hertil mulighed for automatgear, der kunne være rart til bilens primære formål, bykørsel, men som er alt for dyrt til 34.999 kroner, og kun til 1,2 liter udgaven.

Kia ledelsen har netop meddelt, at den ønsker kvalitet frem for volumen. Det skimtes i den nye Picanto, der meget snart får et nye familiemedlem, Rio-serien, som havde premiere i Frankfurt.

Trecylindret

Testbilens motor på 988 kubikcentimeter er trecylindret. Det fornemmer man, når motoren er kold, men ellers er den lyddæmpet udmærket. 1,2 er firecylindret. Testbilens motor udleder kun 99 g/km, og Kia lover et benzingennemsnit på 24,4 kilometer per liter. Vi kom ud et stykke derfra med 18,5 kilometer.

Motoren trækker den lille bil fra 50-55 km/t i femte gear. Undervognskomforten er udmærket, med vindstøj i sidevind, men det tager sin tid at komme op på 130 km/t på motorvej - tophastigheden er 153 km/t. Ved 110 km/t i femte gear løber motoren 3000 o/m., og ved 130 km/t 3650 o/m, men så begynder den at snappe efter vejret. 1,2 liter loves 171 km/t på toppen.

Har man lidt længere ture i det daglige, vil jeg stærkt anbefale 1,2 liter versionen. Begge er placeret i den billigste energiklasse A.

Pænt udstyr

Standardudstyrslisten omfatter cd-radio RDS med MP3, USB/AUX og iPod indgang i centerkonsollen, el-ruder foran, fjernbetjent centrallås, Isofix på bagsædet, komfortblink, justerbart rat, Stop & Go, el-servostyring, gearskifteindikator og delt bagsæde, som kan foldes. Fartpilot og triptæller mangler i bybilen. På sikkerhedssiden har Picanto seks airbags, ABS, ESC med mere.

Aircondition koster ekstra 9999 kroner, vinterpakke med varme i rattet og tågelygter 2999 kroner og bluetooth 2499 kroner.

Et plus er en lille vendediameter, der samtidig understreger, at Picanto primært er en bybil. Til de lange rejser er motoren for lille, men alt i alt en lille charmetrold med fem døre og et meget beskedent bagagerum.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094