23948sdkhjf

Nye firecylindrede motorer til BMW 5-serie

BMW hare lanceret nye firecylindrede motorer med twin-turbo teknologi, der erstatter flere af de hidtil benyttede sekscylindrede motorer. Altså downsizing, i takt med tidens udvikling, til nye og super moderne maskiner med ny indsprøjtning, variabel ventilstyring og knastakselkontrol samt dobbelt Vanos.

Den direkte benzinindsprøjtning sikrer præcis dosering af brændstoffet, og den nyeste udvikling af Valvetronic sikrer nøjagtig kontrol af luftmasse.

Den nye motor i 520i yder 184 hk ved 5000 o/m med et maksimalt drejningsmoment på 270 Newtonmeter mellem 1250-4500 o/m. 0-100 km/t sker på kun 7,9 sekunder, og med automattransmission på 8,0 sekunder. Gennemsnitsforbruget oplyses at ligge på mellem 14,1 og 14,7 kilometer per liter med et CO2 udslip på cirka 150 g/km.

528i motoren yder 245 hk med et maksimalt drejningsmoment på 350 Newtonmeter mellem 1250-4800 o/m. med et CO2 udslip på 159-165 g/km.

520d vil være klar meget snart med 184 hk og et moment på 380 NW med et lovet gennemsnit på 22,2 kilometer per liter med Stop & Go, og et CO2 udslip på kun 119 g/km. Storebror 525d kommer også som firecylindret med Twin Turbo teknologi, der yder 218 hk med et moment på 450 NW ved 1500-2500 o/m.

I 530d med 258 hk er brændstofforbruget reduceret med cirka 13 procent, og 535d med en begrænset tophastighed på 250 km/t med 0-100 på kun 5,5 sekunder.

For de lidt mere sportsglade købere er den nye BMW M5 lidt af en racerbil med ottecylindret V-motor på 4,4 liter, der ikke går så meget op i de lavere brændstofværdier. Den yder 560 hk og klarer 0-100 km/t på kun 4,4 sekunder, og også her er topfarten elektronisk begrænset til 250 km/t. Med "M Drivers Package" får den dog lov at køre 305 km/t på toppen. Den er en direkte konkurrent til de italienske sportsbiler, men hos BMW er der plads til fire i kabinen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074