Nye firecylindrede motorer til BMW 5-serie
Den direkte benzinindsprøjtning sikrer præcis dosering af brændstoffet, og den nyeste udvikling af Valvetronic sikrer nøjagtig kontrol af luftmasse.
Den nye motor i 520i yder 184 hk ved 5000 o/m med et maksimalt drejningsmoment på 270 Newtonmeter mellem 1250-4500 o/m. 0-100 km/t sker på kun 7,9 sekunder, og med automattransmission på 8,0 sekunder. Gennemsnitsforbruget oplyses at ligge på mellem 14,1 og 14,7 kilometer per liter med et CO2 udslip på cirka 150 g/km.
528i motoren yder 245 hk med et maksimalt drejningsmoment på 350 Newtonmeter mellem 1250-4800 o/m. med et CO2 udslip på 159-165 g/km.
520d vil være klar meget snart med 184 hk og et moment på 380 NW med et lovet gennemsnit på 22,2 kilometer per liter med Stop & Go, og et CO2 udslip på kun 119 g/km. Storebror 525d kommer også som firecylindret med Twin Turbo teknologi, der yder 218 hk med et moment på 450 NW ved 1500-2500 o/m.
I 530d med 258 hk er brændstofforbruget reduceret med cirka 13 procent, og 535d med en begrænset tophastighed på 250 km/t med 0-100 på kun 5,5 sekunder.
For de lidt mere sportsglade købere er den nye BMW M5 lidt af en racerbil med ottecylindret V-motor på 4,4 liter, der ikke går så meget op i de lavere brændstofværdier. Den yder 560 hk og klarer 0-100 km/t på kun 4,4 sekunder, og også her er topfarten elektronisk begrænset til 250 km/t. Med "M Drivers Package" får den dog lov at køre 305 km/t på toppen. Den er en direkte konkurrent til de italienske sportsbiler, men hos BMW er der plads til fire i kabinen.