Kommuner bremses i at fremme elbiler
Der bør skabes en klar lovhjemmel til, at landets kommuner i en overgangsperiode kan tillade elbiler gratis parkering. Den findes ikke i dag, på trods af at mange kommuner i årevis har brugt det som økonomisk styringsinstrument til fremme af renere byer. Dansk Elbil Alliance bakker op om kommunerne og sætter sin lid til den nye transportminister Henrik Dam Kristensen.
- Det er klart, at så længe der ikke er hjemmel til at fritage elbiler for parkeringsafgift, så har kommunerne ikke et incitament til at lave gratis parkeringspladser for elbiler. Det er et stort problem. Redskaber som gratis parkering på dedikerede p-pladser har netop skabt incitamenter til at fremme den ønskede udvikling, og er et nærliggende supplement til den statslige fritagelse for registreringsafgift, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
Københavns Kommune har tidligere i år henvendt sig til Transportministeriet for at opklare, hvorvidt det er lovligt/ulovligt at fritage elbiler for parkeringsafgift, hvilket den tidligere transportminister Hans Christian Schmidt afviste. Sagen er dog blevet aktuel igen efter, at Enhedslistens Henrik Hyllested har stillet transportminister Henrik Dam Kristensen et paragraf 20-spørgsmål, hvor han opfordrer til at omgøre den tidligere regerings nej til at give elbiler en fordel i konkurrencen om p-pladser.
- Vi har en klar målsætning om at gøre København CO2-neutral inden 2025 og få en renere luft i byen. Men det er et bump på vejen, at vi ikke selv kan bestemme, om elbiler skal kunne parkere billigere eller gratis på kommunens veje. Derfor vil vi gerne have, at Vejlovens bestemmelser bliver lavet om, så både trafikale og miljømæssige hensyn kan komme i betragtning, når betaling for parkering fastsættes. På denne måde kan vi gøre det mere attraktivt at vælge en elbil frem for en bil, der kører på benzin eller diesel, siger Ayfer Baykal (SF), teknik- og miljøborgmester i København.
Transportministeren skal give sit svar inden for en uge.