Bilbasen i luften med ny prisstruktur
Mere valgfrihed, gennemskuelighed, med- indflydelse og lavere basispris er udspillet fra landets førende bilannonce-site efter forårets heftige branchekritik.
Nøgleordene for den nye prisstruktur er mere valgfrihed, gennemskuelighed og medindflydelse. Og så skulle udspillet ifølge Bilbasen ikke medføre prisstigninger.
Bilbasens nye adm. direktør Morten Heuing fortæller, at han og staben har diskuteret den nye prisstruktur længe med små og store bilforhandlere landet over i meget højere grad end tidligere - i fortrolighed, så vi kan ikke på fagbladet få at vide med hvem.
Bilbasen har også afholdt møder med de kritiserende brancheforeninger D.A.F., Bilbranchen, DBFU og CAD og fortalt om udviklingen i mere eller mindre detaljeret grad, idet D.A.F. nu bliver anset for at være en konkurrent med sit opgraderede Auto-IT. Foreningerne havde ikke kendskab til detaljerne i det nye udspil, da Motor-magasinet ringede.
Tjener på tilvalg
- Vi får at vide fra forhandlerne, at Bilbasen generelt fungerer godt og giver mange bilkøbere. Kritikken i foråret gik med rette på for ringe kommunikation fra vores side omkring en ny prisstruktur og manglende gennemskuelighed og indflydelse. Det får branchen nu, siger Morten Heuing, der fortsætter.
- Vi lancerer et koncept, alle får glæde af, uden prisstigninger. For det har i udviklingsfasen været ekstremt vigtig for mig, på grund af den dårlige pr i foråret 2011, at det ikke blev dyrere at annoncere. Hvis man som forhandler vælger basis-annoncering, får man fra nytår et bedre produkt end hidtil med foto af bilen inkluderet til en lavere pris end før.
Tjener I dermed ikke noget på den ændrede prisstruktur?
- Det håber vi da, hvis bilforhandlerne vælger at bruge de nye muligheder for tilvalg, så de forhåbentlig får solgt flere biler. Et øget bilsalg er i vores fælles interesse, men det skal være uden tvang. Indvendingerne i foråret var blandt andet igen med rette at annonceringen var for ufleksibel. Det har vi nu gjort op med, så forhandlerne fremover kan fremhæve de enkelte biler efter behov, hvis en bil er særlig svær at sælge. Dette har rigtig mange ønsket i rigtig lang tid.
Gennemskuelig afregning
- Kritikken gik også på, at systemet ikke var transparent, så forhandlerne blandt andet risikerede at betale for to måneder på grund af en skæringsdato, selv om liggetiden for bilerne måske kun var 30 dage. Den ærgrelse kan jeg sagtens forstå, og det er også historie nu med vores dagspriser for annoncering.
- Nu skal vi ud og vise og demonstrere overfor forhandlerne inden nytår, at vi tror på vores nye koncept. Jeg håber, at kunderne får indtryk af, at vi har lyttet til de mange gode og relevante indvendinger fra branchen. Der er blevet ryddet op, og resultatet er et mere klart, og samtidig mere brugervenligt, Bilbasen med godt gennemtænkte løsninger, siger Morten Heuing.
Han tilføjer, at annoncering på det tidligere omstridte tyske site Mobile.de fortsat er en frivillig option, der er inkluderet i abonnementsprisen, og at 75 procent af de efterhånden flere hundrede brugere er meget tilfredse med resultaterne af brug af Mobile.de.
Bilbasens nye prisstuktur kan besøges her Klik her