Skat kræver afgift trods partikelfilter
Skat afkræver fejlagtige miljøafgifter for dieselbiler. Amatøragtigt og dybt kritisabelt, siger bilforhandler og FDM.
Siden januar 2010 skal alle dieselbiler nemlig have monteret et partikelfilter på deres bil ellers koster det 1000 kroner i afgift om året. Men selv om man har et filter på bilen, så risikerer man, at Skat nupper pengene for afgiften alligevel.
Hver uge får Skat godt 15 henvendelser fra folk, hvor Skat har hævet 1000 kroner for meget i afgift på deres konto, som de slet ikke burde betale. Og de 15 er kun dem, som har opdaget den ekstra afgift.
Det er amatøragtigt. Sådan lyder det fra autoforhandler Jeppe Ruby Laursen til P3 Nyheder, som nu flere gange er stødt på problemet:
- Vi oplever det, når vi sælger en bil til en kunde. Han får at vide, at vægtafgiften er 3500 kroner, men så får han en opgørelse på 4500, fordi Skat ikke har registreret, at hans bil har et partikelfilter.
Men det er altså ikke bilforhandlerens skyld. Skat har problemer med deres tekniske registrering og kan heller ikke godkende EU-typegodkendelserne fra de udenlandsk importerede biler, fordi deres systemer ikke er sat op til det.
- Det er da amatøragtigt, at når en bil har et EU-typegodkendelsesnummer, at man ikke bare slår op på det og ser, om den er registreret med partikelfilter eller ej. Der går jo ikke en bil ud fra en fabrik, uden at det er kendt om den har partikelfilter eller ej, siger Jeppe Ruby Laursen til radioen.
FDM slår også ud efter Skat
- Det er sket før, men det sker altså stadig. Dybt kritisabelt, lyder det fra chefkonsulent Torben Lund Kudsk fra de Forenede Danske Motorejere - FDM - til P3 Nyheder.
- Navnlig sidste år oplevede vi i høj grad, at rigtig mange uretmæssigt blev afkrævet en ekstra afgift, fordi de ifølge Skats oplysninger manglede et partikelfilter på bilen. Men det gjorde de altså ikke. Derefter endte de endda i et dokumentationscirkus for at få annulleret afgiften, fortæller chefkonsulenten.
At problemet så stadig ikke er løst er helt uacceptabelt, mener han. Specielt fordi Skat bare fortsætter med at opkræve afgiften, selvom de ikke har styr på tingene, siger han og fortsætter:
- Der er jo nok mange, som ikke tjekker deres netbank og derfor aldrig finder ud af, at Skat tager 1000 kroner fra dem om året. Det er forrykt.
Skat beklager, men de kan intet gøre
Skat beklager, at flere dieselbilister betaler for en afgift, de ikke skal. Men problemet er simpelthen, siger afdelingsleder i Centralregistretet for Motorkøretøjer, Flemming Redøn, at de ikke altid kan finde ud af, hvilke biler der har partikelfilter og hvilke som ikke har.
- Vi har et problem med, at en del af køretøjerne ikke har et dansk godkendelsesnummer og derfor passer køretøjernes tekniske data ikke sammen med det, som vi har i Centralregistret, forklarer afdelingslederen.
Løsningen er dog på vej, siger Flemming Redøn. Spørgsmålet er bare, hvornår?
- Det er meningen, at vi skal have et digitalt motorkøretøjregister, det skulle endelig være kommet i oktober, men det er nu udskudt til 2012, siger han.